5 клас



Дорогі учні!
за цим посиланням ви можете знайти

ЕКСПРЕС-УРОКИ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ 5-8 КЛАСІВ    


Бажаю вам плідного навчання.



17.03.2020

Тема : Звязок книги із біографією письменника та життям Англії 
   Одного теплого літнього дня Керролл та його маленькі друзі- сестри Лоріна, Аліса та Удіт,- доньки ректора Ліддела, а також його колега Робінсон Дакворт вирішили покататися на човні вгору по Темзі. Під час прогулянки  десятирічна Аліса попросила письменника розказати казку. І він одразу ж почав вигадувати пригоди, в які потрапила дівчинка на імя Аліса. Наприкінці прогулянки Аліса сказала : " О містере Доджсоне, як би мені хотілося, щоб ви для мене записали пригоди Аліси! Та нехай у них буде якнайбільше різних нісенітниць"
- Що означає слово нісенітниці? Як ви його розумієте?
Словникова робота
 Нісенітниця- порушення логіки; те, що суперечить здоровому глузду; недолугість. Також існує схоже слово " абсурд"

Д/з Прочитати розділи 3,4,5 казки" Аліса в Країні Див" Виконати завдання у зошиті урок № 48


19.03.2020

    Тема : Світ Аліси і її захопливі пригоди  

- Пригадайте, як розпочинається події у чарівних казках?
- Як розпочинаються пригоди Аліси?
 Словникова робота
 Дивний, дивовижний - той, який викликає подив, здивування// Який не має подібних собі, рідкісний, кумедний, надзвичайний.


Д/з Прочитати розділи 6 і 7 казки" Аліса в Країні Див" Виконати завдання у зошиті урок № 49



24.03.2020 р.
        
          Тема:  Образ Аліси

Бесіда
- Коли і як народилася казка "Аліса в Країні Див"?
-Чому героїню звуть Аліса? 
- Які схожі риси характеру були притаманні Л.Керроллу та його маленькій подрузі Алісі Лідделл?

Складання "асоціативного ланцюжка"
- Які риси і якості героїні ми побачили, спостерігаючи за її поведінкою?
Розумна дівчинка→любить навчатися, читати книжки, спілкуватися→ не прагматична , але постійно розмірковує, тому що їй цікаво знати, що буде далі→ смілива→наполеглива→допитлива→небайдужа→мрійниця й вигадниця→має почуття гумору→вихована , чемна, привітна→
щира, безпосередня.
 Слово вчителя. 
Ім͑ я героя в художньому творі дуже часто служить його характеристикою. Що означає ім͑ я героїні? Аліса- давньогрецьке ім͑ я , воно означає" шляхетного походження", " з благородного роду". Отже, найкращі якості героїні нібито були передбачені її ім͑ ям.
Аліса - втілення всіх дитячих чеснот часів вікторіанської Англії. Вона поштива, привітна, скромна, стримана, поводиться з відчуттям власної гідності, навіть смілива, але водночас , зберігає  безпосередність, щирістьдушевну відкритість.

Д/з Прочитати розділи 8 і 9 казки" Аліса в Країні Див" Виконати завдання у зошиті урок № 50. 
Скласти " Словничок Аліси" (тобто виписати слова і вирази, сказані дівчинкою за різних обставин)  Наприклад: Якби кожна людина займалася своєю справою, Земля б крутилася швидше і т.д.


















26.03.2020 р.

    Тема: Персонажі, які оточують героїню

   У творі Л. Керролла все відбувається за законами фантастики, тому всі предмети, персонажі, простір і навіть час набувають незвичайних властивостей. Аліса то збільшується, то зменшується, їй на шляху зустрічаються казкові герої, котрі вміють розмовляти. А ще - вони говорять такі дивні речі, які спонукають Алісу мислити зовсім не так, як вона мислила раніше. Наприклад, один із героїв повісті-казки Л. Керролла - Капелюшник - говорить про час так: «Якби ти знала Час так, як я... Він - живий». Чому ж «Час» стає живим у творі письменника? Звернімо увагу на те, що слово «Час» написане з великої літери. Чому? А що ще оживає у творі?.. Отже, познайомимося ближче з персонажами твору Л. Керролла, котрі оточують Алісу.



VI. Домашнє завдання.
Переказувати улюблені епізоди казки, заповнити таблицю «Персонажі, які оточують Алісу в Країні Див»*.
Персонажі
Характерні ознаки
Березневий Заєць
Капелюшник
Миша
Чеширський Кіт



31.03.2020 р.


    Тема : Особливості художнього твору

Но́нсенс - безглуздість, нісенітниця. 
Український відповідник - "нісенітниця" - небилиця, беліберда, дурниця, щось нерозумне, абсурдне. Походить від скорочення фрази "ні се, ні те".

Каламбур - дотеп, в основі якого лежить використання різних зна­чень якогось одного слова або кількох різних слів; гра слів.

Перевір себе

  • Що таке нонсенс ?
  • Що таке каламбур?
  • Які особливості художньої мови твору?
  • Що таке афоризм?
  • Який афоризм із твору вам найбільше запам'ятався?
  • В яких традиціях написана казка «Аліса в Країні Див»?

Д/З Скласти усну розповідь про одного їз улюблених героїв.






2.04.2020 р.


Тема : Марина Цвєтаєва. " Книги в червоній палітурці"


Цвєтаєва Марина Іванівна


Марина Іванівна Цвєтаєва - російська поетеса. Цвєтаєва — це справжня окраса російської поезії "срібної доби", її творчість, як і творчість А. Ахматової, є найвищим злетом російської "жіночої" поезії.
  Цвєтаєва народилася в сім'ї професора Івана Цвєтаєва, засновника Московського музею образотворчих мистецтв, сина бідного сільського священика з с. Талиці Володимирської губернії, котрий, як він сам згадував, до 12 років навіть не мав чобіт. Мати — з польсько-німецької сім'ї, музикант, учениця Рубінштейна. Коли Марині виповнилося десять років, затишне сімейне життя перервалося хворобою матері — сухотами. Необхідно було лікуватися, і родина виїхала за кордон — в Італію, Швейцарію, Німеччину. У католицьких пансіонах Лозанни і Фрайбурга Марина отримала початкову освіту.       Наступний рік родина прожила у Криму, де майбутня поетеса відвідувала Ялтинську гімназію і пережила бурхливе захоплення революційною романтикою. У 1906 р. Цвєтаєви повернулися у Тарус, де невдовзі померла мати Цвєтаєвої. Того ж року вона вступила в інтернат при московській приватній гімназії. У 1908 р. Ц. самостійно здійснила поїздку у Париж, де в Сорбонні слухала скорочений курс історії старофранцузької літератури.

Виразне читання вірша учнями.

Словникова робота.

  • Ц͐винтар - 1) Подвір͑ я і кладовище біля церкви. 2) Місце, відведене для поховання померлих.
  • Прийма - в значенні " приймак", хлопець, який живе і виховується в чужій родині, названий син.
  • Діоген - давньогрецький філософ , який не мав власного майна та постійного місця проживання.


Д/з. Розповідати біографію поетеси стр.232-233, виразно читати поезію, виконати у зошиті урок № 53( стр. 61)


14.04.2020 р.

Тема: Образ ліричної героїні, котра любить читати




      І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Бесіда
- Яка головна тема поезії М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці»?

- Як називається твір, в якому автор розповідає про власне життя? (Автобіографічним).

1. Вступне слово вчителя
У віршах, як і у прозових творах, є свої герої й героїні. Як правило, вони не мають імен. Автор віршів веде душевну розмову з читачем, використовуючи слово «Я», але це не означає, що він пише лише про себе. У поетичному творі розкриваються почуття, настрої, думки, які близькі й іншим людям.
2. Словникова робота
Ліричний герой – особа, думки і почуття, якої виражаються у ліриці.
3. Слово вчителя
Головна тема вірша відображена у назві. Але розповідаючи про одне, Цвєтаєва сказала про все. І про себе… Авторка поезії  «Книги в червоній палітурці» ще зовсім молода, але вже почала дорослішати, звертається до спогадів про дитинство як про чудове джерело щасливих миттєвостей життя.
4. Бесіда
- На кого схожий ліричний герой вірша?
- Опишіть ліричного героя. (Дівчина щира, відверта, любить музику і художню літературу, тонко відчуває красу мистецтва, яке викликає в неї творчу уяву)
5. Робота над сюжетом твору
- Як побудований вірш? (Має зачин, розвиток подій, кінцівку)
- Чим відрізняється сюжет прозового твору від ліричного? (У вірші відображається внутрішнє життя героя)
- Про які події розповідається у зачині? Зачитайте.
- Чи є щось незвичайного у цих рядках?
- У заголовку «Книги в червоній палітурці» слово «книги» вживається у множинні, а «палітурка» - в однині. Чому?
- Як поетеса починає поезію?
- Як героїня звертається до книг? («Незрадливі любі друзі»)

Д/з. Виразно читати поезію, виконати у зошиті урок № 54 ( стр. 62)


16.04.2020 р.

Тема : Позакласне читання.
Джанні Родарі " Пригоди Джельсоміно в Країні брехунів"







Д/з. Прочитати казку " Пригоди Джельсоміно в Країні брехунів"



21.04.2020 р.

Тема: Контрольна робота за розділом " Сила творчої уяви"

І. Тестові завдання:

1. В якій родині виховувався майбутній письменник Л.Керролл?
А. священника
Б. математика
В. письменника

2.Який вид діяльності для Л.Керролла став улюбленим хобі на все життя?

А. малювання
Б. фотографування
В.подорожі

3. Яку книжку написав Л. Керролл, страждаючи від безсоння?
А. " Аліса в Країні Див"
Б. " Аліса в Задзеркаллі"
В. " Опівнічні задачі"

4. Як повністю звучить фраза, яку промовила Аліса, звертаючись до Л.Керролла ?" О, містере Доджсоне, як би мені хотілося, щоб ви для мене записали пригоди Аліси! Та нехай у них буде як найбільше різних......"

А. несподіванок
Б. нісенітниць
В. жартів

5. Визначте жанр твору "Аліса в Країні Див"

А. повість
Б.казка
В.казка-повість

6.Прийом, за допомогою якого створюється надзвичайний світ Країни Див, куди потрапила Аліса:

А. нонсенс
Б. алегорія
В.каламбур

7. На думку Аліси" .... від гірчиці- гіркне на душі, від кориці- починаєш усім коритися, від звіробою- визвірюються."А від чого діти стають " солодкі- пресолодкі"?

А. меляси
Б. карамелі
В. солодкого чаю

8.Про якого персонажа йде мова: " На вигляд наче добродушний,- подумала Аліса,- але які в нього пазурі та зуби!...Варто з ним триматися шанобливо":

А.про білого кролика
Б. про Березневого зайця
В. про Чеширського кота

9. Хто переконував Алісу в тому, що Час живий і "з Часом треба поводитися правильно":

А. Капелюшник
Б. Березневий заєць
В.Сонько

10.Дотепна гра слів - це:

А. каламбур
Б. нісенітниця
В. абсурд

11.Крім літератури М.І.Цветаєва захоплювалася:

А. музикою
Б. балетом
В. театром
Г. живописом

12. Перша збірка М.І.Цвєтаєвої називалася:

А. Вечірні зорі
Б. Мої вірші
В. Вечірній альбом
Г. Вірші мого дитинства

ІІ.Дати відповіді на запитання:

1. Яка з багатьох " дивасніших" пригод Аліси вам найбільше сподобалася?

2. Схарактеризуйте образ ліричної героїні вірша " Книги в червоній палітурці"


контрольну роботу виконати в зошитах , у тестових завданнях вибирати лише правильну літеру, роботу прислати на вайбер , або електронну адресу

tanya.kaplya@ukr.net


23.04.2020 р.


Тема : Роальд Дал " Чарлі шоколадна фабрика"


Дал Роальд. Біографія Роальда Дала — УкрЛіб
Роальд Дал - письменник, блискучий новеліст і казкар, не менш талановитий авіатор часів Другої світової війни. Коли його, відомого англійського письменника, володаря численних премій та нагород, визнаного сценариста запитували, коли і як він почав писати і чим приваблює читачів його творчість, він посміхався і відповідав трохи здивовано: «Спочатку був аркуш паперу, олівець і трошки вільного часу. А чому читачам подобається?! Ну, знаєте, я пишу тільки про те, що дуже цікаво, чи про те, що може розсмішити». А на запитання «Ким ви мріяли стати у дитинстві?» - відповідав лаконічно: «Письменником - не мріяв ... »
Роальд Дал народився 13 вересня 1916 року в місті Лландаффі, у Південному Уельсі ( Велика Британія)  у норвезькій сім’ї.  Батьки назвали хлопчика на честь норвезького мандрівника Роальда Амундсена., котрий здійснив подорожі  на Південний і Північний полюси.  Батькам хотілося, щоб їхній син також відкрив невідоме, і вони не помилилися. Роальд Дал відкрив нові шляхи в галузі художньої літератури, вважається одним із визначних митців  сучасності.
Літературне кредо письменника : «Я пишу тільки про те, що захвачує дух чи смішить. Діти знають, що  я  на їхньому боці»  (  Роальд Дал)
Сім'я Далів переїхала з Норвегії 1880 року, після чого оселилася у Кардіффі. Хоча родина переїхала в Англію задовго до народження Роальда, проте в ній спілкувалися норвезькою мовою, читали книги норвезьких авторів, дотримувалися національних звичаїв. Вони були щасливою повною сім'єю, аж до 1920 року. Роальду виповнилося чотири роки, коли не стало його семирічної сестри Астрі, а за потім і батька. Мати Роальда вирішила не повертатися у Норвегію до родичів, залишитись в Англії - чоловік завжди бажав, щоб діти отримали класичну британську освіту.
Маленький Роальд не поділяв батькового захоплення англійською системою освіти та вже в перші роки навчання змінив кілька шкіл. Однією з них був пансіонат Святого Петра для хлопчиків, під час навчання у якому Роальд був доволі далеко від своїх рідних і, щоб не померти від нудьги й туги, щодня писав мамі довгі листи. Його любили однокласники, вчителі були ним задоволені, частенько називали гордістю школи: Дал був міцним і високим хлопцем (його зріст був 1,98 м), чудовим атлетом, капітаном футбольної команди,захоплювався фотографією, устигав і вчитися, і працювати на шоколадній фабриці, що й послужило йому матеріалом для написання повісті «Чарлі й шоколадна фабрика». Але школу Роальд не любив. Утім, середню освіту Дал все ж таки отримав у школі «Рептоне» в містечку Дербішир.
Завершивши навчання у школі, Роальд вирішив не вступати до університету. Натомість 1934 року він пішов працювати в компанію Shell і у 20 років поїхав у Танзанію. Там, в Африці, він дізнається про початок Другої світової війни та, не розмірковуючи, ухвалює рішення вступити до Королівських військово-повітряних військ. Навчальний корпус розташувався в Кенії, а техніку польотів новачки відшліфовували в Іраку, неподалік від Багдада. Під час одного з польотів над пустелею пілот-офіцер Дал мало не загинув. У госпіталі в Олександрії лікар запевняв Роальда, що літати він вже ніколи не зможе. Однак п'ять місяців потому, у лютому 1941 року, Дал зробив справжній бойовий виліт.
Почав писати Роальд 1942-го. У першому творі, «Шматок торта», йшлося саме про аварію в Єгипті, проте видавець наполіг на зміні назви, і повість вийшла друком під назвою «Падіння в Лівії ». «Мені заплатили 900 доларів і дали перепустку в літературу»,- жартував Дал.
Письменник створив 17 книг для дітей. Писав  автор книги  в першу чергу для своїх дітей. Він говорив:«Якби я не мав власних дітей, я б ніколи не писав дитячих книжок»Він був одружений з Патрісією Ніл. Патрісія Ніл    була відомою
голлівудською акторкою і здобула «Оскара» за головну роль у фільмі«Джерело».  У них  було п’ятеро дітей ( одна донька померла у віці семи років). Як батько великого сімейства, Роальд багато писав для дітей. Вечорами, перед сном, він завжди приходив до своїх  дітей та розповідав їм вигадані і написані ним історії та казки. За свої прекрасні містичні оповідання він був відмічений, як кращий автор містичного жанру 1980 року.
У США Роальд познайомився з Уолтом Діснеєм і показав йому свою  першу книгу «Гремліни». Ця історія дуже сподобалась великому Діснею, він навіть хотів знімати фільм.
За сюжетом повісті «Чарлі й шоколадна фабрика» 2005 року був знятий дитячий художній фільм, і діти - вже онуки читачів першого видання - переглядали його із захопленням. І знову журналісти намагалися дізнатися в автора: у чому секрет популярності книги, що такого особливого в ній, в її головному героєві, звичайній дитині, далеко не ідеальній? «Все просто: я завжди на боці дітей, і вони знають про це», - пояснював письменник.
  Вже в 50-их роках  письменник переїхав до Нью  –  Йорка, де обертався у колі зірок та знаменитостей. Саме тоді він розпочав писати кіносценарії. За його сценаріями було знято близько 20  фільмів. Серед них  -  «Живеш тільки двічі»  -  фільм про Джеймса Бонда. Роальд працював з такими відомими кіносценаристами, як Альфред Хічкок  та Квентін Тарантіно. За свою збірку оповідань «Поцілунок» він отримав престижну премію Едгара По.
   У 1990 році у Роальда Дала виявили анемію. У цьому ж році, в Оксфорді, він помер. Його поховали біля Вестмінстерського абатства по обряду вікінгів, з улюбленими предметами: більярдним києм, пляшкою бургундського, шоколадними цукерками та олівцями. День народження письменника, 13 вересня, відзначається у всьому світі як день Дала.

Історія написання «Чарлі і шоколадна фабрика»


  Одна з найвідоміших книг письменника – повість «Чарлі і шоколадна фабрика».  Робота над книгою велася в1961-1962 рр..  Це був нелегкий період у житті письменника (тяжко захворів син, а через рік помирає донька). Щоб підтримати своїх дітей (всього їх було п'ятеро) Даль став придумувати для них казки. «Звичайно, я розповідав їм різні історії щовечора - згадує письменник. - Деякі з них були жахливі. Але раз чи два діти говорили: «А можна дізнатися продовження історії, яку ти розповідав останній раз?» Так я почав писати «Джеймса». Це так сподобалося мені, що, не зупиняючись, я перейшов прямо до «Чарлі».
За словами Дала, основою казки послужили дитячі враження автора. Під час
навчання в школі-інтернаті «Рептоне» він і інші хлопчики отримували цікаві подарунки. «Час від часу кожен хлопчик нашої школи отримував просту сіру картонну коробку, - пише Даль в автобіографічній повісті «Хлопчик». - Хочете вірте, хочете ні, це був подарунок від великої шоколадної фабрики «Кедбері». «…Я не сумніваюся, що пізніше, тридцять п'ять тому, коли я роздумував над сюжетом моєї другої книги для дітей, я згадав ті маленькі картонні коробки та шоколадки-новинки всередині них і почав писати книгу під назвою «Чарлі і шоколадна фабрика».
  В 1971 році на екрани вийшов фільм «Віллі Вонка і шоколадна фабрика», знятий режисером Мелом Стюартом. Але фільм не сподобався самому автору, бо багато уваги приділялося Вонці, хоча Дал говорив, що книга про Чарлі. Вдруге книга екранізована в 2005 році режисером Тімом Бертоном, з Джонні Деппом у ролі Вонки. Крім кіноверсій існує ряд мюзиклів, інсценізацій та аудіокниг.  А також сюжети твору використовуються у мультсеріалах, іграх, атракціонах.

денисюк сучасна дитяча література
Презентация на тему: "Роальд Дал Чарлі і шоколадна фабрика Я пишу ...



Д/з читати біографію письменника, а також повість «Чарлі і шоколадна фабрика» розділ 1-5, виконати у зошиті урок № 57 ( стр. 64)



28.04.2020 р.
Тема: Образи дітей , які стали володарями " золотих квитків"


- Хто такий Чарлі? Що ви про нього дізналися?
- Яке найбільше підприємство було в містечку, де жив Чарлі? Яку роль воно відігравало в житті його мешканців?
- Який подарунок щороку отримував Чарлі на день народження?
- Яка мрія була у Чарлі? (потрапити на шоколадну фабрику)
- Що дідунь Джо розповідав про фабрику та містера Віллі Вонка?
- Чому Віллі Вонка вигнав із фабрики усіх працівників? (шпигуни)
- Хто ж тепер працював на фабриці? (працівники, який ніхто не бачив, тільки знають, що вони дуже маленькі, і ніколи з фабрики не виходять)
- Яке оголошення прочитала сім’я Чарлі в газеті?
- Хто виявився першим щасливцем золотого квитка?
- Розкажіть про те, як люди поставилися до можливості знайти золоті квитки?
- Хто став щасливим власником другого золотого квитка?

Презентація до твору Роальда Дала "Чарлі та шоколадна фабрика"

Презентація до твору Роальда Дала "Чарлі та шоколадна фабрика"
Презентація до твору Роальда Дала "Чарлі та шоколадна фабрика"
Презентація до твору Роальда Дала "Чарлі та шоколадна фабрика"
Презентація до твору Роальда Дала "Чарлі та шоколадна фабрика"

Д/з читати повість «Чарлі і шоколадна фабрика» розділ 6-11, виконати у зошиті урок № 58 ( стр. 66)


30.04.2020 р.
Тема: Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Вонкі
Бесіда
- Яка несподіванка трапилася одного дня з Чарлі?
- На що вирішив потратити знайдений долар Чарлі?
- Хто став щасливим власником останнього, п’ятого золотого квитка?
- Як вдома відреагували на новину про золотий квиток? (дідусь Джо встав з ліжка, хоча хворів уже двадцять років)
- Чому вирішили, що з Чарлі на фабрику піде дідусь Джо?

Словникова робота
Персонаж ( лат. – особа) – дійова особа твору, частіше вживається  відносно другорядних дійових осіб
Герой (грецьк. – захисник) – персонаж із яскравими індивідуальними рисами,  рушій сюжету, центр твору.

У вас  є табличка, яка допоможе дати відповідь на  питання, які  ж  риси характеру виявили герої, перебуваючи на фабриці. 

Імя
Батьки
Найбільше уподобання героя
Риси характеру

Августус
Батьки заохочують хлопця, який є дуже жадібним і нічим не цікавиться, окрім їжі
Єдине, що його цікавить, –це їжа
Лінивий, ненажерливий, неслухняний
Віолетта
Батьки схвалюють все, що робить їхня дочка
Постійно жує гумку
Неслухняна, егоїстка
Верука
Багаті  батьки готові задовольните всі забаганки
Хоче все мати, влащтовує істерики
Заздрісна,   вередлива, невихована
Майк
Не займаються сином
Любить дивитися телевізор
Агресивний, невихований
Чарлі
Улюбленець родини
Мріяв побувати на шоколадній фабриці
Розумний, вихований, слухняний,  добрий


«Ланцюжок подорожі фабрикою Віллі Вонка»

Шоколадний цех – По шоколадній річці – Цех винаходів  – Велика жуйкова машина  - Горіховий цех– Великий скляний ліфт – Телевізійно-шоколадний цех .

Слово учителя.

Ми пригадали маршрут героїв шоколадною фабрикою.

Містер Віллі Вонка запросив до себе на фабрику володарів золотих квитків.
Хто такі умпа-лумпи?  Як і чому вони опинилися на шоколадній фабриці містера Вонки? (Маленькі чоловічки з далекої дикої та небезпечної країни Лумпландії. Найбільше вони полюбляли їсти боби какао. І тоді містер Вонка запропонував цим маленим чоловічкам працювати у нього на фабриці, а натомість пообіцяв платити їм бобами какао)
Яку особливу роль вони виконують у казці? (Умпа-лумпи співають повчальних пісень, у яких засуджують вади в характері дітей та їх батьків)
          -  Як ви вважаєте, як потрібно поводити себе у гостях?(чемно, ввічливо, слухати старших, не кричати, бути слухняним…)
          - А як поводять себе  власники золотого квитка? 

Д/з   читати розділ 12-16,  запишіть: «Чарлі став господарем шоколадної фабрики, тому що...», виконати у зошиті урок № 59 ( стр. 68).
5.05.2020 р. Тема : Образ містера Вонкі



Презентація до твору Роальда Дала "Чарлі та шоколадна фабрика"

Опис Віллі Вонка. (І що то був задивовижний чоловік! На голові він мав чорний циліндр. Одягнений був у фрак з розкішного темно-фіолетового

оксамиту. Штани мав темно-зелені. Рукавички - перламутрово-сірі. А в руці тримав елегантну тростину з золотою бамбулькою. З його підборіддя стирчала акуратна чорна цапина борідка. А очі - очі він мав невимовно ясні. Здавалося, що вони весь час іскряться й мерехтять. Власне кажучи, все його лице освітлював радісний усміх. Ох, а яким він здавався розумним! Яким кмітливим, проникливим і енергійним! Він без упину посмикував головою, схиляв її і так і сяк, ніби вбирав усе довкола своїми ясними мерехтливими очима. Його рухи були швидкі, як у білки, спритної й хитрющої старої білки з парку).
- Зачитайте, що побачили відвідувачі у шоколадному цеху. (Вони стояли посеред чудової долини. Обабіч простягалися зелені луки, а поміж них текла велика коричнева ріка. І ба більше, посеред ріки шумів велетенський водоспад - вода стікала з стрімкої скелі, закручувалася щільними пластами, а тоді з розмаху верглася в бурхливий вир, що клекотів піною та бризками. Під водоспадом (і це було найдивовижніше видовище) звідкілясь із височенної стелі звисало до самісінької річки ціле гроно велетенських скляних труб! Труби ті були таки справді велетенські. Було їх з добрий десяток, і вони висмоктували з річки коричневу каламутну воду, переганяючи її бозна-куди. А оскільки були вони зі скла, то всі бачили, як та рідина тече й булькоче, а ще було чути, як невпинно, заглушуючи ревіння водоспаду, смок-смок-смокчуть труби.
Річкові береги поросли мальовничими деревами й кущами - плакучими вербами, вільхами та високими купами рододендронів з рожевими, червоними й бузковими квітами. Луки були всіяні тисячами квіточок жовтця.
- От! - вигукнув містер Вонка, підскакуючи й показуючи золотою бамбулькою тростини на коричневу річку. - Це все шоколад! Кожна краплинка цієї ріки - з гарячого рідкого шоколаду найвищої якості. Най-най-най-вищої якості. Цього шоколаду вистачить, щоб заповнити по краї всі ванни всієї країни! Та Ще й усі плавальні басейни! Чи ж не дивовижно? А погляньте на мої труби! Вони засмоктують шоколад і розносять його по всіх фабричних  цехах, скрізь, куди потрібно! Тисячі літрів щогодини, любі дітки! Тисячі й тисячі літрів!)

Бесіда:
- Коли ми вперше знайомимося із Віллі Вонком?
- Яку характеристику дає йому дідусь Джо?
- Яке враження на Чарлі справив містер Вонка під час першої зустрічі?
- Як містер Вонка ставиться до умпа-лумпів?
- Яка була реакція містера Вонка, коли Августус потрапив у трубу? Чому він так реагував?
Складання таблиці
Зовнішність
Одяг: фрак з розкішного темно-фіолетового оксамиту, штани темно-зелені, рукавички перламутрово-сірі,золота тростина із золотою бамбулькою. Акуратна чорна цапина борідка, очі - невимовно ясні, іскряться, мерехтять; обличчя освітлював радісний усміх; рухи швидкі, як у білки; голос,мов флейта.
Визначення автора
Дивовижний, здавався розумним, кмітливим, проникливим і енергійним.
Визначення інших героїв
Потвора,навіжений,псих,очманілий,ненормальний, придуркуватий,безголовий, скажений,шизонутий,пришиблений, дебільний.
Ні, він не такий!

Інформаційне гроно
Містер Віллі Вонка – власник шоколадної фабрики, багатий, розумний, кмітливий, енергійний, щедрий, добрий.
Д/з   читати розділ 17-22,  виконати у зошиті урок № 61 ( стр. 70). 
 


7.05.2020 р.
Тема :Доброта і щирість головного героя


- Хто такий Чарлі? ( Хлопчик приблизно 9 років, живе в сім’ї, яка складається із семи чоловік, дуже худенький, вчиться у школі)
- Якою була сім’я у Чарлі? (Сім’я. Четверо стареньких людей: батько й мати пана Бакета- Джо і Джозефіна, батько й матір пані Бакет – Джорж і Джоржина. Мама і батько Чарлі).
- В яких умовах жили?
- Як Чарлі відноситься до своїх рідних?
- Яка обстановка панувала у родині Бакетів?
- Що означає для Чарлі знайдений долар? ( Їжу. Він думає про сім’ю). Як це його характеризує?
- Коли сталося диво? Що це означає для Чарлі? Як сприйняла цю новину сім’я?
- Чому, на вашу думку, містер Вонка, звертаючись до Чарлі, зауважив: «Саме вчасно, любий хлопчику! Я такий радий! Такий щасливий за тебе! А це? Твій дідунь? Приємно познайомитися, добродію! Я захоплений! Задоволений!». Що є особливого у звертанні до Чарлі порівняно з іншими дітьми?
- Як поводить себе Чарлі під час екскурсії?
- В чому проявляється щирість героя,порядність і совісність?

 Складання паспорта-анкети Чарлі

Ім’я
Чарлі
Прізвище
Бакет
Вік
Років 9
Місце проживання
Невелике місто
Сім’я
Тато - робітник фабрики з виробництва зубної пасти, мати – не працює, доглядає за бабусями і дідусями, 2 дідуся та 2 бабусі
Рід занять
Учень школи
Мрії
Працювати на шоколадній фабриці
Риси характеру
добрий, витривалий, щирий, скромний, щедрий хлопчик з бідної сім'ї, який любить та поважає батьків, дідусів, бабусь, мріє працювати на шоколадній фабриці, вихований, чемний, щирий, доброзичливий, сердечний, хвилюється за дітей, які потрапили у пригоди.

 Складання сенкана «Чарлі»

Чарлі
Добрий, щирий.
Піклується, любить, мріє.
Нарешті досягає своєї мети.
Особистість.




Д/з   читати розділ 23-30,  виконати у зошиті урок № 62
( стр. 71). 





12.05.2020 р.
          Тема : Доброта і щирість головного героя № 2


  Бесіда з учнями
Чи замислювалися ви над тим, чому щастя часто асоціюють з шоколадом?
Як ви думаєте, для дорослих солодощі теж є щасливими моментами життя?
- Чи всі наші дії можна назвати моральними вчинками? Чому?
- А яким власним вчинком ви пишаєтесь?



 Осмислення літературних термінів
- Дайте визначення поняття  «головний герой».

Головний герой – особа, яка перебуває в центрі уваги письменника, навколо нього розгортається сюжет, він найбільше охарактеризований. (визначення учні записують до робочого зошита)
А кого ж ми називаємо другорядними героями?
Другорядні герої – діють поряд з головним, доповнюють своїми вчинками розвиток сюжету, відіграють важливу роль у глибшому розкритті характеру головного героя.

  Літературна гра «Упізнай героя»

1.  «Хатинка аж ніяк не була розрахована на стількох людей і жилося їм там страшенно незручно. Мала вона всього дві кімнатки. Узимку по підлозі цілісіньку ніч віяли крижані протяги» 
2. « «Річкові береги поросли мальовничими деревами й кущами – плакучими вербами, вільхами та високими купами рододендронів з рожевими, червоними й бузковими квітами» 
3. «Усі старенькі мали за девяносто років. Були вони зморщені, мов сухі сливи, й худі, мов кістяки» 
4. «Але він виробляє не тільки шоколадні цукерки. Де там! Він має про запас деякі просто фантастичні винаходи…» 
5. «Він міг відчути запах шоколаду єдиний раз на рік, на свій день народження. Уся родина заощаджувала для цього гроші, і коли наставав знаменний день, ( йому) з самісінького ранку дарували невеличку шоколадну плиточку» 
6. «На знімку був дев’ятирічний хлопець, такий тілистий, ніби його надули велетенською помпою. З усього його тіла випиналися здоровенні обвислі складки жиру, а лице нагадувало потворну грудку тіста з маленькими смородинками очей, що зажерливо поглядали на світ» 
7. « А знаменитість стояла у кріслі у вітальні, шалено махаючи рукою з Золотим квитком, наче зупиняла таксі. Щось усім говорила дуже швидко і дуже голосно, та нелегко було зрозуміти її слова, бо водночас вона так само шалено жувала жуйку» 
8. «Дев’ятирічний хлопець сидів перед величезним телевізором, не зводячи очей з екрана, й дивився фільм, у якому одна зграя бандитів розстрілювала з автоматів іншу» 
9. «Вона годинами лежала на підлозі, хвицала ногами й страшенно лементувала.» 

Продовжте речення:
1) Мрія дає людині можливість…
2) Хто з героїв твору вас зацікавив…
3) Чому твір називається Чарлі і шоколадна фабрика. Запропонуйте свій варіант назви



Д/з. Переглянути фільм «Чарлі і шоколадна фабрика, дати відповідь на запитання «Чим відрізняється фільм від казки Р. Дала



14.05.2020 р.
          Тема:Туве Янсон "Капелюх чарівника"
Туве Янссон: некрасивое существо и счастливое детство
(1914-2001)
   Закінчивши середню школу, Туве Янсон вивчала художнє мистецтво у Гельсінкі, Стокгольмі, Флоренції, Парижі. Її живописні роботи було представлено на багатьох виставках Фінляндії і Швеції, а першу персональну виставку було відкрито у Гельсінкі у 1943 р. Вона любила англійську літературу і тому з особливим запалом працювала над малюнками до книг Льюїса Керролла та Джона Толкієна.
   Багато часу Туве проводила у бабусі, яка жила біля лісу в містечку Бліда. Цей ліс у мріях дівчинки ставав казковим. Вона придумувала його мешканців.  Одного разу Туве Янсон сперечалася про щось зі своїм братом Ларсом і, передражнюючи його, намалювала на стіні маленького бегемотика.  Маленька Туве тоді й не знала, що зватимуть його — Мумі - троль, і згодом він стане найвідомішим казковим персонажем. 
    У 1938 письменниця написала і проілюструвала свою власну книгу — казкову повість «Малюк троль та велика повінь» (1942) — і, нарешті, «…відчула справжню свободу, коли сама почала виконувати обидва види роботи». Але перша книга ще нікому не відомої письменниці побачила світ лише через три роки (1945). Вона написала ще одну книгу — «Мумі-троль і комета» (1946), згодом ще одну — «Диво-капелюх»(1949), і ще, і ще… Так з'явилося чимало надзвичайних книг з оригінальними малюнками.
    Популярність Туве Янсон - письменниці дуже швидко вийшла за межі її рідної Фінляндії. Книги про Мумі - тролів були написані шведською мовою. Нині вони відомі у всьому світі, оскільки їх перекладено більше ніж 30 мовами. (Дев'ять книг про мумі - тролів, виданих Видавництвом Старого Лева (Львів) тепер можуть читати рідною мовою й діти України. Переклад здійснила Наталія Іваничук, викладач норвезької мови та Директор Центру країн північної Європи при університеті імені Івана Франка у Львові).
       За свої казкові твори Туве Янсон отримала високі відзнаки різних країн:
·      Премія імені Нільса Хольгерсона кращому дитячому письменнику року (1953);
·      Медаль Г.Андерсена за внесок у розвиток дитячої літератури (1966);
·      Премія Шведської академії мистецтв (1972);
·      Золота Президентська медаль Фінляндії (1976);
·      Почесне звання доктора мистецтвознавства університету Гельсінкі (1978);
·      Премія імені Сельми Лагерлеф за внесок у літературу (1993);
·     Літературна премія Американо-Скандинавського культурного фонду.(1996).
З 2002 року у Фінляндії засновано премію імені Туве Янсон, яку вручають письменникам, котрі пишуть для дітей. 
   
    Словникова робота
Слово «троль» у перекладі зі скандинавської мови означає «чаклунство», «чари». Легенди про тролів виникли у Скандинавії.     
Тролі за скандинавськими переказами та легендами великі, страшні, вайликуваті чудовиська. Це злі карлики, велетні, чаклуни, відьми, тобто вся «темна сила», яка часто намагається нашкодити людям.
-       А  Мумі-тролі з казкової країни Туве Янсон схожі на фантастичних і потворних істот зі скандинавського фольклору?

-   Що спільного між стародавніми скандинавськими тролями та світом мешканців долини Мумі-тролів? (Це казкові істоти)


Презентація до уроку : Туве Янсон "Капелюх чарівника"
Туве Янсон -1.pdf
Adobe Acrobat Document 2.4 MB


Д/з.чит стр. 243-246, виконати у зошиті урок №63(стр. 72). 






19.05.2020 р.

          Тема: Чарівність художнього світу твору. Персонажі повісті втілення в них доброти, щирості, цімейних цінностей.


1.Інтерактивна вправа «Впізнай героя»
 Схожий на біленького бегемотика, який встав на задні лапи. Любить справедливість, чесність. Це узагальнений образ всіх дітей, які живуть на світі.

 Світло – зелененька, міняє колір в залежності від настрою, пухнастенька.
Любить танцювати і навішувати на себе різні прикраси.
 Дуже хвилюється, боячись не вгадати, що захочуть на солодке її нові гості в день свого народження і «скільки подушок їм потрібно під голову». 
 Любить влаштовувати збори і бути на них головою і секретарем. 
 Вважає, що «будинок мумі – тролів має бути повним чудових куточків і таємних кімнат, драбин, балконів і веж. Хто ж не захоче жити в такому будинку!
 Філософствує і не бачить, що іншим приходиться за ним доглядати.
 Вільна істота, він не обтяжує своє життя речами. Хороший товариш. Іде на всю зиму в теплі країни. 
 Жадібний, боягузливий і лінивий. 
 Педантичний вчений – колекціонер. Любить порядок, колекціонує все на світі. Мало що помічає, крім своїх марок і рослин. 
 Холодна з пустими очима, від однієї її присутності замерзає все навкруги.
 Маленькі вічні мандрівники, які уособлюють людську холодність.
 Словникова робота
 Персонаж – загальна назва будь – якої діючої особи літературного твору.
 Діляться на головні , другорядні, епізодичні.

 Герой – персонаж із яскравими індивідуальними рисами, рушій сюжету.


Бесіда
1. Які почуття викликав в тебе фрагмент , коли діти заманювали до слоїка небезпечного Мурашиного Лева, адже він навіть Мамі Мумі – троля загрожував ? 

2. Чому Мурашиний Лев перетворився на маленького , безпечного їжачка ?

3. Чому Мама і Тато  Мумі – троля  дуже серйозно поставилися до подій , пов’язаних з чарівним капелюхом, і вирішили позбутися його ? 

Д/з. виконати у зошиті урок №64 -66 (стр. 73-76)



21.05.2020 р.

          Тема: Контрольна робота ( твір) за розділом " Сучасна література. У колі добрих героїв"



Напишіть твір на одну з тем:

1. Лист до мого улюбленого героя сучасної дитячої літератури.

2. Мій улюбленй твір сучасної дитячої літератури.


           У зошиті на сторінці  81 є пам͑ ятка " Як написати твір"


Д/з написати твір. Контрольну роботу присилати на вайбер, або електронну адресу 

                               tanya.kaplya@ukr.net




26.05.2020 р.

          Тема: Позакласне читання Джеремі Стронг. "Гармидеру школі"

Гармидер у Школі — в Категории "Детская Художественная Литература ...


   Д. Стронг – автор більш як 70 творів для дітей. Його книги з захопленням читають дорослі й діти не лише в Англії, а й по всьому світу. Українські читачі теж мають змогу познайомитися з дивовижним світом книг Д. Стронга завдяки перекладачам    В. Мороз, О. Стадник.
    Джеремі Стронґ – представник сучасної англійської літератури, зокрема він добре відомий як автор численних книжок для дітей та юнацтва. Його творам властивий своєрідний легкий стиль, лагідний гумор, зрозумілі та смішні для дітей ситуації, у які втрапляють його персонажі, та цікаві, небувалі сюжети. А додайте до цього добре серце, учительську любов до дітей та активну організацію та участь у багатьох літературних подіях для молодих читачів та письменників, і ви отримаєте одного з найулюбленіших дитячих письменників Великої Британії. Перш ніж стати письменником, Джеремі Стронґ працював пекарем і начиняв близько 1000 пиріжків джемом щоночі. Після закінчення Йоркського університету працював вчителем початкової школи. В 1991 покинув викладання і повністю присвятив себе письменництву. В Україні перекладами його творів з 2005 року опікується львівське Видавництво Старого Лева, що спеціалізується на дитячій літературі.

      Головні герої книг Джеремі Стронга- це реальні люди або тварини.
 «Я пишу тільки веселі книжки. Британські книжки на полицях книгарень розкладають за віком. Якщо розділяють за автором, то мої потрапляють у рубрику «Книжки Джеремі Стронґа» або ж просто за абеткою. Для мене моя серійність полягає в тому, що я не можу писати серйозних книг, бо за кілька сторінок мені стає нудно, автоматично вигулькують жарти і жанрово книжка знову перетворюється на якусь комедію. Тому «Читання для реготання» – цілком адекватна назва.
Ця серія краща, ніж просто поділ книжок за віком – тому що на полицях бібліотек і книгарень мої книжки потрапляють у категорію «від 5 до 8 років», тобто батьки автоматично не куплять їх дитині, яка має менш ніж п’ять років, а дев’ятирічний читач, побачивши табличку «від 5 до 8», теж скаже: «Я вже великий, я не читатиму цього». Це проблема для автора, тому значно краще «Читання для реготання». (з інтервю з Дж.Стронгом)

 Так, книгу, яку ми сьогодні прочитаємо, він присвятив вчительці Джейн, яка є прототипом героїні.


Складання асоціативного куща «Школа мрії»

- Якою ви б хотіли бачити школу мрії?
 -         У чому успіх Міс Гармидер ?
-    Чому в рекомендаціях міс Гармидер було написано, що вона
 « може навчити кого завгодно і чого завгодно»?
- Чи потрібні сучасній школі, зокрема директору, такий учитель як міс Гармидер?
-          На які думки наштовхнули вас прочитані твори?


Д/з. виконати завдання в зошиті  урок № 68 ( стр.82 )



28.05.2020 р.
           Тема : Узагальнення і систематизація навчального матеріалу

 Дайте відповіді на запитання 

  • Хто і як створив народні казки?

  • Що уособлює собою пані Метелиця?

  • За що був покараний фарбований шакал?

  • До якої збірки входить цикл казок про Синдбада-Мореплавця?

  •  Що засуджується у китайській казці «Пензлик Маляна»? 
  • Скільки казок написано Г. К. Андерсеном? 

  • Яка головна думка казки «Соловей»?

  • Як була покарана баба за свою жадібність у «Казці про рибака і рибку»?



Д/з.   завдання у зошиті  урок № 70 ( стр. 83 - 84)




























































Немає коментарів:

Дописати коментар