6 клас



Дорогі учні!
за цим посиланням ви можете знайти

ЕКСПРЕС-УРОКИ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ 5-8 КЛАСІВ    


Бажаю вам плідного навчання.



͐17.03.2020 р.

     Тема: Роберт Бернс " Моє серце в верховині..."


    
            А Бернс усе таки поет - народний і великий...
                                                              Т.Г.Шевченко
1. Робота з портретом
- Що можна сказати про поета з виразу його обличчя? ( Це проста людина, впевнена, рішуча, вольова і замріяна)
 Бернс народився в простій родині селянина в 1759 році в селі Аллоуей (графство Ейршир). Коли хлопчикові було 6 років, його батько взяв в оренду фермерське господарство, тому майбутньому поетові вже з такого віку довелося працювати нарівні з дорослими.
     Роберт Бернс був членом Братства Вільних Каменярів з 1781 року. Масонство, як відзначають критики, у великій мірі вплинуло на всю творчість поета. Перші вірші Бернс почав писати ще з 15-річного віку, але перша його книга вийшла в 1786 році, коли Бернсові виповнилося 27. Ця книга називалася «Вірші переважно на шотландському діалекті».

2. Виразне читання вірша " Моє серце в верховині"

Моє серце в верховині і душа моя,
Моя дума в верховині соколом буя,
Моя мрія в гори лине наздогін вітрам,
Моє серце в верховині, де б не був я сам.
Будь здорова, верховино, любий рідний край,
Честі й слави батьківщино, вольності розмай!
Хоч іду я на чужину, повернуся знов,
Моє серце в верховині і моя любов.
Прощавайте, сині гори, білії сніги,

Прощавайте, темні звори й світлії луги!
Прощавайте, пущі дикі й тіняві гаї,
Прощавайте, буйні ріки й бистрі ручаї!
Моє серце в верховині і душа моя,
Моя дума в верховині соколом буя,
Моя мрія в гори лине наздогін вітрам,
Моє серце в верховині, де б не був я сам.


                                                                 Переклад М. Лукаша
3. Бесіда
- Де знаходиться серце поета?
- Де знаходиться верховина?
- У чому автор бачить незвичайну красу рідного краю? Знайдіть цитати у творі.
- Чи можна стверджувати, що поет понад усе любить свою Батьківщину?
- Які зорові і слухові деталі добирає поет?
4. Робота з епіграфом.
- Як ви розумієте слова Великого Кобзаря?
Український кобзар Тарас Шевченко назвав Роберта Бернса "поетом народним і великим". Поетична доля Шевченка споріднена з долею видатного англійського письменника і поета Роберта Бернса. Т. Шевченко зрозумів у Бернса головне- його близькість до народу його доступність. А заслужив він таку високу похвалу тому, що писав про найважливіше для кожного народу - про свободу, любов до Батьківщини, людську гідність, що не залежить ні від матеріального стану, ні від походження.
5.Своєрідність поезії Р.Бернса:
- використання фольклорних традицій;
- жива, доступна  мова;
- музичність віршів;
- поєднання специфіки англійської та шотландської культур.

 Д/з вивчити напамять вірш Р.Бернса " Моє серце в верховині", 

чит. стр. 176-179

 

19.03.2020 р.

Тема: Генрі Лонгфелло" Пісня про Гайавату".



   

 Генрі Водсворт Лонґфелло – американський поет і перекладач. Автор «Пісні про Гайавату» та інших поем і віршів. Народився в місті Портленд (штат Мен) 27 лютого 1807 року в родині адвоката. Був нащадком старовинного йоркширського роду, вихідців з Англії. У дитинстві захоплювався читанням, складати перші вірші почав рано. Газета вперше опублікувала вірші Генрі, коли йому було 13 років.
    Після здобуття початкової освіти в Портленді Лонгфелло вступив до Гарвардського університету, Боудойнський коледж. Після закінчення навчального закладу йому запропонували залишитися і працювати професором нових мов. Щоб грунтовно підготуватися до вступу на посаду, Лонгфелло більше трьох років провів на європейському континенті, був в Іспанії, Італії, Німеччині, Франції, де вивчав мови і літературу. Враження, отримані за кордоном, стали основою для майбутньої збірки подорожніх нотаток-нарисів «За океаном». 1829-1835 рр. Лонгфелло працював в Боуден-коледжі. На аналогічну посаду його в 1835 р запросили працювати в Гарвардський університет. І знову Лонгфелло їде подорожувати до Європи. Під час поїздки поет переживає особисту трагедію: померла його дружина, з якою вони одружилися в 1831 р. В кінці 1836 р Генрі Уодсуорд повертається в Америку і приступає до викладання, зайнявши кафедру нових мов. У Гарварді працював до 1854 р. 
       Після видання книги «За океаном» (1835), Лонгфелло повністю присвячує себе поетичній творчості. Популярність йому приніс один з перших опублікованих віршів; в 1839 р побачила світ перша поетична збірка «Нічні голоси». Потім видаються поетичні збірки – «Балади і інші вірші» (1842), «Вірші про рабство» (1842) та ін. Світову популярність Лонгфелло принесла «Пісня про Гайавату» – епічна поема, в основу якої лягла індіанська міфологія. Лонгфелло вніс вклад в національну культуру як перекладач. Переклади віршів поетів Італії (зокрема, він переклав «Божественну комедію» Данте), Німеччини, Франції користувалися величезним успіхом як у літературних критиків, так і простих читачів. Останні роки життя поета були затьмарені фізичними стражданнями (його мучив ревматизм), однак він продовжував писати.                                                 Помер 24 березня 1882 року в Кембриджі.
Словникова робота
Гітчі - Маніто- головний бог в індійській міфології, творець всіх народів.
Томагавки- індіанська зброя
Люльки миру- в індіанських племен існував звичай під час укладання миру викурювати з ворогом спільну люльку.



Д/З   читати сторінку 180-186

Індивідуальне завдання: намалювати, яким ви уявляєте собі Гітчі -Маніто



24.03.2020 р.


 Тема: Образ Гайавати. Ідея миру, національного єднання


  

 - Хто такий Генрі Лонгфелло? Чим прославився цей поет?
- Які провідні мотиви розділу «Люлька згоди»?
- Як у тексті розкривається ідея миру та злагоди між народами?

Учитель. Батьком героя був Західний вітер Меджеківіс, матір'ю - ніжна красуня Венона, бабусею - місячна донька Нокоміс. Підступно обманув Меджеківіс довірливу Венону. Народивши хлопчика, вона померла. Гайавату виховувала Нокоміс.

- Як ви гадаєте, чому Гайавата був божественного походження? (Герой, який покликаний врятувати народ, має бути, за віруванням багатьох народів, напівбогом.)

- Де проходило дитинство Гайавати? Яка роль природи в тексті?
                                          (Там, де плеще Гітчі-Гюмі,
Де шумить Велике Море,
Оселилася Нокоміс.
За її вігвамом, ззаду,
Темний ліс стояв стіною,
Вічно темні нетрі сосон
І ялин в червоних шишках.
Перед ним прозорі хвилі
На пісок лилися з шумом.
В лиску сонячнім горіло,
Як в огні, Велике Море.


Всі стихії природи оточили любов’‎ю Гайавату, автор змальовує прекрасну місцевість, підкреслює, що природа чиста та незаймана. Світ, в якому народився й живе герой,-первісний і чистий.)
- Чому автор так детально описує колиску маленького Гайавати? (Сама природа заколисує немовля.)
- Чому перше, про що розповідала Нокоміс онукові, були історії про «Вояків відважних тіні»? (Мудра бабуся долучала онука до історії рідного народу. Саме в тісному зв’‎язку поколінь — майбутнє народу.)
- Чому навчався Гайавата? У чому глибинний смисл його «освіти»?


Д/з виписати цитати з тексту, що характеризують образ головного героя.



26.03.2020 р.

 Тема: Джанні Родарі " Листівки з видами міст" 

Джанні Родарі – відомий італійський дитячий письменник і журналіст. Джованні Франческо Родарі народився 23 жовтня 1920 року в містечку Оменья (Північна Італія). У дитинстві Джанні Родарі багато хворів, але наполегливо займався – вчився грати на скрипці, складав вірші, малював і мріяв стати знаменитим художником. Батько хлопчика був булочником, і помер коли синові виповнилося 10 років. У сім’ї настали важкі дні. Щоб прогодувати сім’ю (у Джанні було ще два брата – Чезаре і Маріо), мати влаштувалася працювати служницею в багатий будинок. Вчитися Джанні Родарі довелося в духовній семінарії – там не тільки вчили дітей бідняків, але ще і безкоштовно годували й одягали. Закінчивши семінарію в 1937 році, він був змушений був працювати учителем в початковій школі і одночасно відвідував лекції на філологічному факультеті Міланського університету, займався самоосвітою.       Джанні Родарі подобалося працювати з дітьми, він придумував для своїх учнів забавні і повчальні історії. Його вихованці будували будиночки з букв, разом з учителем складали казки. Під час Другої світової війни Родарі був звільнений від служби через погане здоров’я. Після смерті двох близьких друзів і ув’язнення брата Чезаре в концентраційний табір, він став учасником Руху Опору, в 1944 році вступив до Італійської комуністичної партії. У 1948 Родарі став журналістом в комуністичній газеті «Уніта» (L’Unita) і почав писати казки для дітей. У 1950 партія призначила його редактором щойно створеного щотижневого журналу для дітей, “Піонер” (Pioniere) в Римі. У 1951 Родарі опублікував першу збірку віршів, «Книжка веселих віршів», і своій найвідоміший твір «Пригоди Чиполліно». У 1952 році Джанні Родарі вперше приїхав в СРСР, де потім бував неодноразово. У 1953 році він одружився на Марії Терезі Феретті, через чотири роки у них народилася дочка Паола. У 1957 році Родарі здав іспит на звання професійного журналіста, а в 1966-1969 роках не публікувати книг і лише працював над проектами з дітьми. У 1970 році письменник отримав престижну премію Ганса  Андерсена, яка зробила його всесвітньо популярним. 
Після “Піонера” ​​Родарі працював в журналі для юнацтва «Авангард», потім він перейшов в масову ліву газету “Паезе сірка”, де до кінця життя працював літературним співробітником. Родарі написав багато різних віршів і такі казки: “Пригоди Блакитної стріли” (1952), “Джельсоміно в Країні брехунів” (1959), “Казки по телефону” (1961), “Торт у небі” (1966) та ін. Помер Джанні Родарі від важкої хвороби 14 квітня 1980 року в Римі.

Поштові листівки з видами міст
Купує в Італії кожен турист.
Ось Рим — Колизей, Капітолій і Форум…

Мілан зі славетним готичним собором.

Ось Піза з своєю похилою вежею.


Венеція-краля з каналів мережею.

Ось Генуя — гавань, палаци блискучі,

Неаполь — затока, Везувій димучий…


Чудово! Прекрасно! Розкішнії види!

А глянь за картинки — чи так воно вийде?

Чи справді в Венеції тільки й роботи —

Гондоли ганять і співать без турботи?

Чи справді безжурні неаполітанці

Тільки те й знають, що гульки і танці?


Не вірю я чужим речам,

А вірю я своїм очам.

Дозвольте, синьйори, самому розглянуться

На всі ті міста — у натурі, без глянцю.

Хай сам подивлюся,

Хай сам я побачу,

Кому як живеться,

Хто скаче, хто плаче.

Хай сам я узнаю,

Хто як міркує,

Хто діло робить,

Хто байдикує,

Хто на роботу йже не сні давши,

Хто спать лягає не обідавши,

Та ще й на камені на голому,

Бо ніде прихилити голову…


Погляньте і ви на картинки, синьйори:

Картинки веселі, життя — суворе.



                                                                              (Переклад Г. Кочура та М. Лукаша)




Бесіда за прочитаним.
  • Яке враження справила на вас поезія?
  • Що стало предметом зображення в поезії?
  • Скільки частин ви виділили б у поезії?


Д/З  чит стр. 188-192, виразно прочитати поезію " Листівки з видами міст"


31.03.2020 р.


Тема : Контрольна робота за розділом " Поетичне бачення світу"

відповіді відправляти на електронну адресу: tanya.kaplya@ukr.net


1 Тестові завдання

1. Г. Лонфелло назвав " Пісню про Гайавату"...

А) індійським літописом
Б) індійською Еддою
В) збіркою індіанських міфів

2. У творі .Г. Лонфелло назвав " Пісню про Гайавату"... Гітчі- Маніто- це...

А) вождь індіанського племені
Б) головний бог в індіанському фольклорі, творець всіх народів
В) сильний і мужній воїн

3.Під часпершого полювання Гайавата вполював...

А)  крокодила
Б)   пуму
В)  оленя

4. Джанні Родарі отримав міжнародну премію імені...

А)  братів Грімм
Б)  Г.Х. Андерсена
В) Ш.Перро

5. Листівки у творі Джанні Родарі " Листівки з видами міст" символізують

А)   можливість спілкування
Б)   широту світу і прагнення його відкриття
В)   подарунок від друзів з інших міст

6. Інша назва Японії...

А)  Країна,де сходить сонце
Б) Країна, де заходить сонце
В) Країна вічного сонця

7. Мацуо Басьо можна назвати...

А) поетом - бунтарем
Б) поетом- філософом
В) придворним поетом

8. Жанр хайку властивий...

А)  китайський поезії
Б)  японській поезії
В)  корейській поезії

9. Справжнє ім ͐я Мацуо Басьо-...

А) Дзінсітіро
Б) Ісікава
В) Сампу

10. Зображення природи у поезіях Мацуо Басьо є засобом...

А) утвердження ідеалу вічної краси
Б) відображення думок і почуттів ліричного героя
В) правдиве відображення реального світу

11. Головною думкою поезії Роберт Бернс " Моє серце в верховині" є...

А) уславлення краси природи
Б) оспівування кращих людських почуттів
В) утвердження любові до батьківщини

12.У поетичних рядках вірша " Моє серце в верховині і душа моя, Моя дума в верховині соколом буя" Роберта Бернса використано художній прийом...

А) метафора
Б) порівняння
В) уособлення



ІІ. Завершіть речення

1.Характерні риси хайку- це...

2.У своєму вірші " Листівки з видами міст" Джанні Родарі змалював...

ІІІ. Дайте відповідь на питання

Що в " Пісні про Гайавату" символізує Люлька згоди?




Д/з  пригадайте, що таке фантастика.




02.04.2020 р.

    Тема : Рей Дуглас Бредбері " Усмішка"


Тривога за руйнування духовних цінностей у новелі Р.Бредбері "Усмішка"
Рей Дуглас Бредбері народився 1920 року у тихому малень­кому містечкові Вокігані (штат Іллінойс).
Незабаром батьки його переїхали до Каліфорнії з метою знай­ти роботу. Саме там, на околиці величезного Лос-Анджелеса, юний Бредбері закінчив школу. Далі вчитися хлопець не мав змоги, адже змушений був заробляти на життя. Його універси­тетом стали книги, які він любив і багато читав. У 1938 році з'являється перше оповідання Бредбері, але успіх приходить до нього лише через 12 років, коли побачи­ли світ «Марсіанські хроніки». Серед найбільш відомих його творів — роман «45° за Фаренгейтом», оповідання «Кульбабове вино», «Здрастуй і прощай», «Пахощі сарсапарелі», «І загримів грім», «Суничне віконце», «Третя експедиція» та багато інших.
Бредбері — письменник-гуманіст. Його хвилюють проблеми Добра і Зла, він вірить у людину, її духовність.
На сторінках своїх творів письменник прагне розгадати загад­ку життя, котре сприймає як найбільше диво. На його думку, воно «таке ж таємниче, як і смерть. ... Протягом двох тисячоліть філософи так і не змогли розгадати його».
Літературознавці вважають Бредбері неперевершеним май­стром стилю. Сам письменник говорить, що стиль — це правда, а правда — це також біблійна простота. Як автор, він правдивий у своєму бажанні достукатися до людських сердець, змусити їх замислитися над життям, щоб прийти до загальної гармонії. Творчість Бредбері пронизує тривога за долю людства. Один із таких творів — «Усмішка».

Бесіда

1)       Де  і коли відбувається дія? (На Землі, у майбутньому, у 2061 році.)

2)          Чи сподобалося вам майбутнє, зображене Бредбері? Чому?

3)     Відомо, що у творі зображено місто після ядерної війни. Яким його побачив автор? Наведіть приклади з тексту. («Розбиті будівлі», «зруйнована вибухом кам'яна стіна», «Міста — купи руїн, дороги від бомбардування — наче пилка, вгору — вниз, поля ночами світяться, радіоактивні...»)

4) Якими змальовано людей? (Брудними, у брудному одязі з гру­бої мішковини. Вони п'ють із тріснутих чашок каву, отриману з якихось ягід, варять юшку, що булькотить в іржавій каст­рулі. Люди дуже бідні, не всі можуть купити навіть таку їжу.)



5) Якими були свята у городян? (Люди збиралися на майдані; Свято науки полягало в тому, що розбили кувалдою машину, громили завод, на якому виробляли літаки, висаджували у повітря друкарню та склад боєприпасів.)

6) Якою була реакція людей на подібні дійства? («Усі регота­ли, наче п'яні». Тобто їм подобалося бити, громити, тро­щити.)

7)   Як ви думаєте, що можна сказати про духовні цінності цих людей? (Ці люди страшні, жорстокі. Вони втратили усе люд­ське: душу, мораль, культуру. Вони деградували як особис­тості. Створивши технократичну цивілізацію, люди прийшли до духовного зубожіння.)


Д/з. чит стр.194-202,  скласти асоціативний кущ до слова" краса" ( письмово)



14.04.2020 р.



 Тема : Образ Тома, його динаміка



ОБРАЗИ-СИМВОЛИ В ОПОВІДАННІ



Хлопчик – символ  майбутнього








        
«Мона Ліза» – символ   вічної  красидуховності
                                                                                                                 Портрет Моны Лизы Джоконды» картина - часть 5 Эрмитаж
Посмішка  – символ  віри в майбутнє    
                                         
                                         Ранок –символ  надії, майбутнього


ГРА “ВІРЮ – НЕ ВІРЮ”   Перевір себе. 

1.  Р. Бредбері - англійський письменник фантаст?
2. Події в оповіданні відбуваються 2161 року?
3. Людей до міста вабили базар і свято?
4. Люди вишукувалися в чергу о 6 годині ранку?
5. Люди жили в мирі й злагоді?
6. Люди мали гроші й все могли дозволити собі купити?
7. Том вперше бере участь у святі?
8. Том відмовився плювати на картину?
9. Люди рвали портрет, наче голодні птахи?
10.Том вирвав клаптик з картини й заховав у кишеню?
11. Том повернувся додому опівночі?
12. Хлопець побачив у себе на долоні обличчя Джоконди?





Д/з   Написати, що відрізняло Тома від натовпу, в якому він                                           перебував?

Поведінка натовпу                     Поведінка Тома






16.04.2020 р.



Тема: Роберт Шеклі " Запах думки"



       Роберт Шеклі народився 16 липня 1928 р. у Нью-Йорку в районі Бруклін, а виріс у містечку Мейплвуд, штат Нью-Джерсі. Після закінчення середньої школи він поїхав у Каліфорнію: пробував свої сили в якості розсильного, буфетника й навіть садівника. З 1946 по 1948 рр. Шеклі служив в армії США в Кореї, де був редактором полкової газети.
     Демобілізувавшись, повернувся до Нью-Йорка, де вступив до Нью-Йоркського університету; 1951 року здобув ступінь бакалавра мистецтв. У наступні роки він продавав свої оповідання всім науково-фантастичним журналам, таким чином опубліковано кілька сотень його творів, більшість — у журналі «Саlаху». 1954 року Шеклі отримав нагороду «Найкращий дебют» — найвище звання найбільш пер- спективному молодому письменникові-фантасту. Багато досвідчених колег по перу й критиків  визнавали Роберта Шеклі найкращим фантастом 1950-1960-х рр. Шеклі швидко завоював визнання та популярність саме як майстер короткого оповідання. Однак зоряний час журнальної прози в США 1960-х рр. закінчився з появою й масовим поширенням телебачення. У кожному будинку кількість журналів зменшилася, чимало журналів припинили своє існування. Настали скрутні часи для авторів короткої прози. Тоді Шеклі спробував себе у великих літературних формах відповідно до вимог літературного ринку.
       Згодом Роберт Шеклі оселився в Портленді, штат Орегон. Іноді приїздив до Росії, оскільки там здебільшого мешкали його шанувальники. В останні роки письменник жив на острові Ібіца. Шеклі писав небагато, майже не видавав твори, жив скромно, хворів, часто потребуючи матеріальної допомоги. Пам'ятаючи про свою популярність у Росії і в Україні (куди він неодноразово приїжджав на запрошення як почесний гість), Роберт Шеклі розглядав можливість оселитися на чорноморському узбережжі — у недорогому, теплому й романтичному місці, що сприяло б творчості. Однак цим планам не судилося збутися.
        Навесні 2005 року під час візиту в Україну на літературний конвент «Портал» стан здоров'я Ше клі внаслідок застуди, перенапруження та похилого віку погіршився, і він був госпіталізований. Шеклі не зміг знайти свою обов'язкову медичну страховку, не мав можливості сплатити за лікування самостійно, і його борг у дорогій приватній клініці (10 тисяч доларів) був сплачений відомим українським політиком. Також був організований збір коштів, що допомогло йому повернутися до СІЛА в супроводі й під наглядом українських лікарів. В Україну за ним приїжджала його дочка Ганна. Роберт Шеклі не зміг одужати й пішов із життя 9 грудня 2005 р. в Покіпсі, штат Нью-Йорк, у лікарні, у віці 77 років, через два тижні після операції.
       Усього за своє життя цей письменник написав 15 романів і понад 400 оповідань і повістей, що склали дев'ять авторських збірок, перекладених багатьма мовами, а це більш ніж 65 книг. У 1970-ті багато подорожував, ходив під вітрилом, був редактором журналу «Омні». Стиль автора — інтрига з перших слів, яскравий розважальний сюжет, дивовижний гумор, унікальні доброта й людяність і завжди — несподівана кінцівка.

Словникова робота

Наукова фантастика – це література, в якій досліджуються, прогнозуються наслідки наукової думки для життя людини.)

Випробування, які  доводиться долати герою

На боротьбу за життя Роберт Шеклі відводить своєму герою всього три дні.  За цей час він повинен випробувати:
Боротьбу зі  страхом                                  
Боротьбу з болем                                         
Боротьбу з напругою і невідомістю

 Якості, які  допомагають вижити Кліві

Йому допомагають такі якості, як: - врівноваженість і спокій (він не розгубився , коли побачив . що корабель потрапив в аварійне становище),
дисциплінованість  (Покидаючи зореліт, не забуває про сумку з поштою, яку не кидає навіть тоді, коли знаходиться в небезпечних ситуаціях),
- мужність і витримка (Намагається опанувати свої думки і не панікувати.),
цілеспрямованість, (Старається зрозуміти закон виживання на незнайомій планеті.)
- Героя до останнього не покидає надія на спасіння.  (Кліві старався відганяти від себе сумні думки й  шукав укриття. «Найкраще було б десь зачаїтися, поки не прибудуть рятувальники».)

Слово вчителя  

  Отже, завдяки врівноваженості, силі духу, терпінню, витривалості та любові до життя людина перемагає страх в оповіданні Роберта Шеклі.
Лерой Кліві зустрічає на чужій планеті звірів, їх безліч - це і вовки , і пантера, і інші.  Вони незрозумілі - глухі і сліпі, але від цього не менш небезпечні.
Роберт Шеклі переносить свого героя у невизначене майбутнє. Ним може бути і сучасне наше життя. І, враховуючи те, що світ значно змінюється, стрімко розвивається наука, техніка, в природі відбуваються непередбачувані катаклізми, людина не може бути певна, що її чекає завтра. Звідси і надзвичайна напруга, яку відчуває герой у Роберта Шеклі.. У нього нема часу на розрахунок, у нього нема часу, щоб планувати свої дії.А тому він збирає волю, нерви в один клубок і включає те, що дано людині природою,що заздалегідь у людини завжди з собою – свій мозок. Людина має бути настільки розумною, що у лічені хвилини вона мусить співставити, осмислити, зрозуміти, прийняти рішення і перемогти.  Звідси можна зробити висновок, щоЛерой Кливі зміг врятуватися лише завдяки силі свого розуму, так як людина, дійсно, істота розумна і може знайти вихід в екстремальній ситуації завдяки зусиллям волі і розуму.


Д/з. Чит стр. 203-215, пояснити назву твору " Запах думки"


Заповніть таблицю «Духовні й фізичні випробування Кліві»

Фізичні випробування
Духовні випробування
Аварія на поштоліті-243
Вимушене приземлення на незнайомій планеті З-М-22
Вибух корабля й щасливий порятунок
Втрата свідомості
Зустріч з жителями планети: вовк, пантера, стерв’‎ятник, чотири сліпих вовки
Степова пожежа



21.04.2020 р.

      Тема: Роздуми автора про майбутнє  людини та людства


Літературний диктант

1. Професія головного героя Лероя Кліві - ...
а) поштмейстер
б) космонавт поштоліта
в) дресирувальник

2. Кліві змушений був зробити посадку на планету З-М-22, тому що..
а) не залишилося пального
б) закінчився кисень
в) потрібно було роздати пошту

3. Тварина здивувала Кліві тим, що...
а) заговорила до Кліві
б) кричала не своїм голосом
в) не мала ані очей, ані вух

4. Звір, який нагадував вовка, був...
а) сірого кольору
б) чорного кольору
в) зеленого кольору

5. Щоб залишитися живим, Кліві довелося пройти через випробування...
а) фізичні та матеріальні
б) фізичні та духовні
в) фізичні та спортивні

6. Тварини виявляли своїх жертв за допомогою...
а) гіпнозу
б) телепатії
в) запаху

7. Пантера не напала на Кліві тому, що ...
а) думав про їжу
б) думав про дитинчат та тепле лігво
в) думав про поштмейстера

8. Після пантери Кліві зустрівся із скількома вовками?
а) двома
б) трьома
в) чотирма

9. Кліві, рятуючись від вовків, НЕ уявляв себе ...
а) птахом
б) змією
в) левом

10. Кліві, рятуючись одночасно від пантери та від вовків, уявляв себе
а) кущем
б) квіткою
в) деревом

11. Чим герой прогнав пантеру й вовків?
а) рушницею.
б) палицею.
в) смолоскипом.

12. Кліві врятували від ...
а) пожежі
б) дощу

в) землетрусу.

Визначення теми та ідеї твору
Тема – про що розповідається в творі.
Ідея – з якою метою написано твір, основна думка.
Тема – розповідь про аварійну ситуацію в космосі. Зустріч неозброєної людини з тваринами – телепатами на невідомій планеті, поведінка героя в непростій ситуації та успішний вихід із неї завдяки своєму розумові та кмітливості.
Ідея – віра в перемогу людини її розуму.

 Бесіда
-   Якою бачить людину в своєму творі Шеклі?
-  Які питання морального змісту піднімає Шеклі в оповіданні?- Схарактеризуйте майбутнє, намальоване Р. Шеклі в творі? Яке місце в ньому займає Людина? (Людина майбутнього сильна та розумна, вона — господар не тільки своєї планети, а й далекого Космосу.)
- Чому в героя ні разу не виникло бажання вбити когось із тварин? (На думку автора, Людина — не вбивця всього живого, бути сильним не означає знищувати тих, хто слабший.)
- У чому полягає гуманістичний пафос твору? Яким чином автор дає зрозуміти читачу, що він вірить у людину, вірить у силу людського розуму?

 Висновок: віра в перемогу людського розуму збереже майбутнє людини та людства.

Д/з Заповнити таблицю"Реальне та фантастичне в оповіданні Р.Шеклі "Запах думки"

         Реальне                                  Фантастичне



23.04.2020 р.

        Тема: Позакласне читання Р Бредбері "Все літо в один день"


Слово вчителя.
«Все літо в один день» (англ. All Summer in a Day) - знамените фан-тастичне  оповідання американського письменника  Рея Бредбері. Вперше надруковане  в березні 1954 року  в журналі The Magazine of  Fantasy and Science Fiction (ентезі і наукова фантастика"). За мотивами оповідання в 1982році  знято  однойменний  фільм.

Читання оповідання  " Все літо в один день"

 Бесіда
 - Яке враження справило на вас оповідання? Чому? (Сумне, тривожне. Оповідання викликає співчуття до самотності Марго, обмеженості всіх дітей – героїв оповідання).
- Оповідання фантастичне, та чи є у ньому, на ваш погляд, щось співзвучне сучасному світу? Що саме? (Стосунки між школярами, описані Р. Бредбері, нагадують  сучасне життя, коли між підлітками  немає взаєморозуміння і починається гоніння, тиск на тих, хто не такий, як всі, хто знає більше, в оповіданні показано те, що зараз називають булінгом ).
- Про що це оповідання? ( Про дитячу жорстокість, про красу Землі, про труднощі жит-тя на чужій  планеті і неможливості зробити її по-справжньому своєю, про дощ і сонце і т.п.).

3. Словникова робота
Фантастикажанр літератури, а також твори, що описують явища, події нереальні, не існуючі в дійсності, які містять казкові образи. 
Толерантність — це здатність сприймати без агресії думки, які відрізняються від власних, терпимість до чужого способу життя, поведінки, звичаїв, почуттів, ідей.
Булінг (від англ. bully хуліган, задирака, грубіян, «to bully» - задиратися, знущатися) – тривалий процес свідомого жорстокого ставлення, агресивної поведінки з метою заподіяти шкоду, викликати страх, тривогу або ж створити негативне середовище для людини.

Узагальнення вчителя. 
   Ми рідко замислюємось над тим, який прекрасний світ нас оточує. Звикли до нього від народження і тому не цінуємо по-справжньому  ні ласкавого сонячного проміння, ні першої весняної травички, ні веселки над полем, ні веселого поскрипування снігу під ногами, ні загадкової місячної доріжки на поверхні води… Ми  не хочемо думати, що можемо втратити все, якщо не будемо берегти свою стареньку планету по імені Земля. Про це мимоволі думаєш, коли читаєш оповідання Р. Бредбері «Все літо в один день."


Д/з Продовжіть речення:

Ø   Сьогодні я зрозумів(ла)…
Ø    Для мене було новим…
Ø   Для себе я взяв …




















28.03.2020 р.
   
 Тема: Астрід Лінгрен " Міо, мій Міо"

                         Астрід Ліндґрен - фото
   Астрід народилася на півдні Швеції в провінції Смоланд 14 листопада 1907р. Провела щасливе дитинство наповнене іграми і пригодами на фермі в оточенні старшого брата і двох сестер. Саме дитячі роки надихнули згодом письменницю на написання відомих творів.
  Після закінчення школи в 16 років Астрід стала журналісткою місцевої газети. В 1926 народила сина Ларса. Через важке фінансове становище їй довелося тимчасово віддати сина на виховання. Забрати сина вона змогла лише в 1931 році, одружившись із Стуре Ліндґреном.
  Після одруження займається вихованням дітей (народила доньку Карін в 1934 році) , і написанням описів подорожей і казок для сімейних журналів.
   Всесвітньо відома історія про Пеппі Довгупанчоху з'явилася в 1945 році, як стверджує сама Астрід лише через хворобу доньки Карін. Вона захворіла запаленням легень і мамі доводилось щодня розповідати їй різні історії про вигадану дівчинку Пеппі Довгупанчоху. З цього і почалась історія про дівчинку яка не підкорялась ніяким правилам і заборонам. У Астрід Ліндгрен була своя точка зору на виховання дітей, яку вона передала через дівчинку Пеппі - вона вважала єдиним вірним рішенням в вихованні прислухатись до думок і почуттів кожної дитини. Повага до дитини - основа стосунків між дорослим і дитиною.
   Перший опублікований твір Астрід У Бріт-Марі легшає на серці вийшов у видавництві «Рабен и Шегрен» 1944 р. Згодом їй запропонували посаду редактора відділу дитячої літератури у цьому ж видавництві, де вона працювала до пенсії до 1970 р. Всі твори письменниці вийшли саме тут. В 1946 році надруковано першу повість про детектива Калле Блюмквіста, яка отримала перше місце на літературному конкурсі. В 1954 році виходить емоційна казкова повість Міо, мій Міо!. Ще одна популярна історія про Малюка і Карлсона видавалась трьома частинами з 1955 до 1968 р. В 1958 році Астрід нагороджена медаллю відомого казкаря Г.Х. Андерсена, а також іншими літературними нагородами. Померла письменниця 2002 р. в Стокгольмі . 

Словникова робота
Фе́нтезі (англ. Fantasy – фантазія) – різновид фантастичної літератури, де містика і чаклунство сприймаються реально.
     Ознаки фентезі: фантастичні елементи, містика, магія, герой долає не лише зовнішнє зло, втілене у фантастичних істотах, а й у самому собі


Застосування знань, умінь, навичок.
     1.Доведення, що твір А.Ліндгрен «Міо, мій Міо» – повість-казка з елементами фентезі.
    Повість. Обсяг – середній між оповіданням і романом, розгалужений сюжет, незначна кількість персонажів, зображення певного епізоду з життя героя Міо, велика роль описів портретів, пейзажів, відкритий фінал.
     Казка. Наявна вигаданість, фантастичність; відсутність конкретики, загальне уявлення про персонажів, про час і місце, де відбувається дія, перемога добра над злом, традиційні художні засоби (повтори, перебільшення, порівняння, діалоги тощо).
    Художні особливості твору:
Ø риторичні запитання: «Не плакав? Ще й як плакав!»;
Ø елементи фантастичного: чорний стовбур старого дерева розчахнувся і врятував від вивідувачів, розступилася земля – відкрила дітям свою печеру, скеля подалась – діти опинилися в середині гори, хвилі уляглися – провели човен повз усі небезпечна рифи і прибили до стрімкої чорної скелі під замком лицаря Като; ткалина дочка Мілімані ожила;
Ø повтори: «принишклі, малі й налякані»;
Ø порівняння: «тремтіли, мов двоє ягнят», голос «мов грім»;
Ø постійні епітети: «меч – палахке полум’я»;
Ø метафори: світилося «крізь вікно зло лицаря Като»;
Ø вживаність числа 7: «сім замків», «сім вартових», «сім раз обернули ключа»;
Ø чарівні предмети: ложечка Їрі рятує від голоду, плащ ткалі – «тому, хто врятує…любу доню»;
Ø зачаровані птахи і їх допомога Міо;
Ø назви у Країні Далекій: Острів Зелених Лук, Земля Заморська, Земля Загірна, міст Вранішньої Зорі; Колодязь, що шепоче ввечері; Колодязь Забутих Казок і пісень, міст Місячного сяйва.

    Ознаки фентезі: фантастичні елементи, містика(поява Духа), герой долає зовнішнє зло.


Схема «Шлях Міо-дитини до Міо-лицаря»


    Дружба з Бенком – зникнення Буссе Вільгельма Ульсона з дому – золоте яблуко тітки Лундін – відчуття самотності – в обіймах духа з Країни Далекої – зустріч з татом-королем – взаємна любов – смуток за Бенком – знайомство з Юм-Юмом і Країною Далекою – слух про лицаря Като – бажання потрапити в Країну Чужинецьку – зустріч з героями Країни Далекої: Нонно, Їрі, ткалею, Ено, Зброярем, зачарованими птахами – на хвилях Мертвого озера – двобій двох лицарів – повернення людей до життя.
      


Д/з. чит стр.221-224 , читати повість "Міо, мій Міо"




30.04.2020 р.

      Тема: Моральні цінності у творі А. Ліндгрен
                                                                                              Ліндґрен Астрід - Міо, мій Міо | Книжкова Хата - магазин цікавих ...
1. Чому Міо жив не з батьками?
2. Як Міо жилося у тітки Едлі та дядька Сікстена.
3   Як Міо потрапив до Країни Далекої?
4   Якими рисами були наділені батько Міо, Юм-Юм.
5   Що було сказано у пророцтві про призначення Міо?

   Провідною темою повісті «Міо, мій Міо» є тема родини. Хлопчик-сирота Буссе відчував себе зайвим у прийомній сім'ї, страждав від байдужості тітки й дядька, йому бракувало бать­ківської любові. У Країні' Далекій Буссе знайшов те, про що мріяв,— люблячого і турботливого тата, який поводив себе із сином саме так, як завжди хотілося хлопчику. На прикладі прийомної та справжньої родини Міо А. Ліндґрен у яскравому контрасті по­казала, якими не мають бути і якими мають бути стосунки батьків і дітей.
 Бесіда
1. Чому, на вашу думку, тітку Едлю та дядька Сікстена не можна назвати хорошими прийомними батьками
2. Сформулюйте уявлення Міо про ідеальні стосунки батька й сина.
     3. На кого був схожий батько-король Міо?
                            


Д/з.    читати повість "Міо, мій Міо", записати прислів'я та приказки про дружбу.


05.05.2020 р.

Тема : Образи головних героїв          Шведская история режиссера "Мио, мой Мио": чай с Астрид Линдгрен и ...



Установіть послідовність подій у творі.
К
1
Юм-Юм – новий друг Міо
А
2
«Місія» Міо
Б
3
Зустріч з джином
В
4
Подорож до Країни Чуженецької
Г
5
Зник Бу Вільгельм Ульсон
Д
6
Тато-король
Е
7
Боротьба з лицарем Като
Є
«Гронування»
 Із названих якостей виділіть ті, що були притаманні Міо: мудрість, мужність, щедрість, винахідливість, тактовність, витримка, відповідальність, ввічливість, чуйність, доброта, цілеспрямованість, хитрість, дисциплінованість, жорстокість, боягузливість, почуття гумору, пунктуальність.

4.        Гра «Впізнай героя»
  • «  Який він був гарний, як мерехтіло золотом та діамантами його вбрання! З вигляду в     він був схожий на Бенкового тата, тільки вродливіший. Шкода, що тітка  не         ба    бачила     його». 
  • «   То був хлопчик з таким самим каштановим чубом і з такими самими карими очима, як у Бенка»..

  • ....і ми на власні очі побачили, який він страшний. Ми дивилися на його жахливе обличчя, а він мовчки дивився на нас. І його зло лилося на нас, мов холодний струмінь, палило наші обличчя, мов пекучий вогонь, просякало крізь наші голови, крізь наші руки, ятрило нам очі, заповнювало легені, коли ми дихали».
  • «  назустріч мені кинувся білий кінь. Я зроду не бачив, щоб кінь так гарно біг. Його золота грива маяла на вітрі, а золоті копита блищали в сонячному промінні».


Д/з Прочитати розділ " Міо, мій Міо" та поміркувати, чому повість має таку назву.



07.05.2020 р.

 Тема: Перемога добра над злом







А.Ліндгрен "Міо, мій Міо". Урок2








12.05.2020 р.


 Тема: Міхаель Енде "Джим Гудзик і машиніст Лукас"


Енде Міхаель | Видавництво Старого Лева


Народився 12 листопада 1929 року в містечку Гарміш, Німеччина. Його батько, Едгар Карл Енді, був художником і скульптором. У Гарміше він жив разом зі своєю дружиною на Вокзальній вулиці, д. 47. Жили бідно, так як картини Едгара купували деякі. Мистецтвознавці оцінювали ці картини, як «полусюрреалізм».
У 1931 році родина переїхала в Оберменцінг під Мюнхеном. З Центром мистецтв Мюнхена Едгар пов'язував свій майбутній прорив як художника і позбавлення від бідності, яка тільки посилилася через кризу у світовій економіці. Очікуваний успіх перевершив всі очікування. Роботи майстра були не тільки виставлені, але й куплені як німецькими, так і зарубіжними цінителями. Крім того, Едгар отримав визнання колег. Цей успіх забезпечив родині безбідне існування протягом чотирьох наступних років. А в 1935 році, через що проводиться в культурі політики Третього Рейху, фінансове становище Енде різко погіршився. Роком пізніше Едгар потрапив під заборону як «художник дегенеративного виду мистецтва».
Враження перебування в Оберменцінге отримали своє відображення в ранній творчості Міхаеля. Важливим в особистому відношенні було знайомство з їх сусідом Фанти, художником - акварелістом і оповідачем історій. Пізніше він став для Енді тим, чим було подання для Лукаса - машиніста з історії про Джима гудзики. У багатьох оповіданнях Енді переробить спогади, що залишилися у нього про сім'ї артистів, що зимували кілька місяців на віллі у сусіда. Головою артистичного сімейства був Беппе, канатоходець. Разом з вершницею, клоуном та іншими артистами він давав вистави під відкритим небом.
З 6 вересня 1935 Енді знімають маленьку квартиру в районі Мюнхена Швабинг. По сусідству живуть художники, скульптори та письменники, такі як  Франц Марц, Бертольд Брехт. З 1933 року в Німеччині при владі націонал - соціалісти. Однобічне розуміння мистецтва давало про себе знати постійно. 10 лютого 1935 хтось із «простих громадян» пише в партійну газету про одну з виставок:
«Серйозні художні достоїнства виставки були дискредитовані рядом досить сумнівних явищ, які кожен раз згубно позначаються на якості всієї експозиції. Ми вважаємо... що до них можна віднести холодні і загадкові в ідейному сенсі роботи Енді... і цілий ряд полотен інших непотрібних авторів ».
Тим часом над матеріальним і духовним існуванням Едгара Енді нависла серйозна загроза. Його картини ставилися тепер до «дегенеративного мистецтва» і не могли бути продані. Луїза Енде змушена була влаштуватися на роботу, але це не запобігло, повернулася бідності.
Набагато гірше бідності був для маленького Міхаеля сталий розрив між батьком і матір'ю. Сварки все частішали, і при цьому ніхто не звертав уваги на сина. Батько часто казав: «Ми не маємо можливості утримувати дитину». З тієї пори Міхаель став відчувати постійний страх перед злиднями. Школа не могла виправити це становище. Міхаель Енде ніколи не був хорошим учнем, він відчував огиду до занять, школі та вчителям. Він шукав друзів, які допомагали йому забути тяжкість повсякденності.
Цими друзями були Віллі, син торговця тютюном і Пітер Хорн, син лікаря. Віллі послужив пізніше прообразом Бастіана, героя «Нескінченної історії». Пригоди Пітера в селянській садибі Розенхеймеров, де вони часто проводили канікули, перероблені Енде в 1984 році в «Гогголорі». І все ж у цей час Міхаель відчував себе самотньо. Через багато років, коли Енді вже став всесвітньовідомим письменником, журналіст запитав його в одному з інтерв'ю:
- І Ви відчуваєте самотність постійно, або тоді, коли про це думаєте?
- Я думаю, той, хто ніколи не буває самотній, ніколи не прийде до думки створити твір літератури чи мистецтва.
З весни 1940 Енді відвідував гімназію Максиміліана. На заняттях з релігії Міхаель знайомиться з Матіасом Миколою (Matthias Nicolai), сином книготорговця. Матіас був відмінником, і вже за це недолюблював Енде. Той закінчив перший клас з такими поганими оцінками, що був залишений на другий рік і хотів навіть покінчити життя самогубством. Тільки завдяки евакуації учнів гімназії з-за бомбардувань в 1943 році хлопчики познайомилися ближче.
Матіас вільний час присвячував читанню творів Шиллера, Новаліса та Гольдерліна. Крім того, він був захоплений класичною музикою, живописом і театром. Коли Енді побачив його в «Крамергоф», готелі, де були розміщені школярі, той складав свій перший цикл віршів («Щоденник безумств») і новелу. Натхнений прикладом, Міхаель починає і сам писати вірші.
Його перший вірш носить назву «Молитва Апокаліпсису». У ньому відображено весь жах війни.
Наприкінці війни Міхаель і Матіас зустрілися знову в Мюнхені. Разом з Едгаром і Луїзою Енді вони відвідували християнські зібрання, які організовував Рудольф Штайнер.
15 квітня 1947 сімнадцятирічний Енді переходить до вальдорфської школи Штуттгарта. Він знайшов собі маленьку квартиру і почав свою незалежну від батьків життя.
 Матіас також переїжджає в Штуттгарт та навчається в гімназії. Вони разом часто ходили в американську бібліотеку, де знайомилися з творами французьких письменників.  Під час канікул, які вони проводили в Мюнхені, як палкі шанувальники театру, вони відвідували кожну виставу, на яку могли дістати квитки. Цю захопленість вони перенесли і в Штуттгарт, де самі ставили п'єси.
«Esslinger Zeitung» в 1947 році вперше опубліковує вірш Енді. Це був «Sonett Der Gaukler«. Цей сонет був вираженням його життєрадісності, його любові до різних видів мистецтва. Він включав в себе все: театр, літературу, живопис, кіно, любов, власні творіння і твори друзів. Без сумніву, він насолоджувався часом, проведеним у Штуттгарті. Як і дитинство в Оберменціге, цей час також спонукало його стати письменником.
За дорученням баварського радіо в 1956 році Енде подорожує до Італії, готуючи репортаж про цю країну. Один з багатьох міст, їм відвіданих, був Палермо. Там він відчув, за власним визнанням, глибоке переживання. На великій площі королівського замку ввечері сиділи оповідачі історій. Міхаель вслухався в розповідь одного з них: той сидів, оточений щільним кільцем людей. «І ця історія здалася мені чимось знайомим. Коли оповідач зробив велику паузу, я запитав, що це була за історія. І чоловік відповів, що це була книжка Олександра Дюма, яку він успадкував від дідуся. Він прочитав цей роман і зробив з цього свою професію. З тих пір він сидить у Пьяцци в Палермо і розповідає цю історію. Подивися, сказав я тоді собі, це та мета, яку потрібно досягти: щоб через сто років після твоєї смерті твої історії звучали б на вулицях Палермо з уст оповідачів ».
Безумовно, Енді досяг цієї мети пізніше своєю книгою «Нескінченна історія». Приблизно в той же час він зустрівся з одним із своїх однокласників, який попросив черкнути пару рядків для дитячої ілюстрованої книжки. Так виникли історії про Джима гудзики. Він відсилав рукопис у різні видавництва, поки вона не була надрукована в 1960 році у видавництві Thienemann під заголовком «Jim Knopf und Lukas der Lokomotivfuehrer». Двома роками пізніше з'явилося продовження: «Jim Knopf und die Wilde 13".
За свої перші книги Енді отримує «Літературну премію міста Берліна для юного покоління» і в 1961 році «Німецьку премію книг для дітей». Так почалася його письменницька кар'єра. Пройшло більше десяти років, перш ніж Енді знову опублікував історії про Джима гудзики. «Момо» з'явилася в 1973 році також у видавництві Thienemann. Повість була перекладена більш ніж на 30 мов і в 1974 році отримала «Німецьку премію літератури для дітей». З 1996 року володар цієї премії отримує разом з грошовим призом статуетку Момо.
А в 1988 році на письменника обрушується загроза банкрутства і тюремного терміну за борги. Виявляється, його багаторічний літературний агент зумів за ці роки на ім'я Енді зробити боргів майже на мільйон франків. Були описані картини його батька, всі меблі в квартирі і якби не втручання і допомога видавництва «Thienemann-Verlags» автору зі світовим ім'ям загрожував би тюремний термін.
4 вересня 1989 Маріко Сато і Міхаель Енде, після п'ятнадцятирічної знайомства, поєднуються шлюбом. Свій  останній твір Енді опублікував в 1992-му - збірка історій «Тюрма свободи». У червні 1994-го він оперується в Мюнхені, йому роблять хіміотерапію від раку шлунка, а через рік 28 серпня 1995 письменник помер у госпіталі недалеко від Штутгарту.
Його поховали в Мюнхені і за заповітом при його похованні грали музику Моцарта, Глюка, а, крім того, хор Державного театру виконав заключний акт його опери «Goggolori».
Всього він написав понад 30 книг, з них більшість - дитячі. На те були свої причини. В одному інтерв'ю він  скаже:

«Якщо ви хочете ввести дітей у цей порожній дорослий світ, ви повинні підготувати їх душі.”

Д/з читати біографію Міхаель Енде



14.05.2020р.

         Тема: Фантастична країна Усландія та її мешканці

Презентація "Міхаель Андреас Гельмут Енде. «Джим Ґудзик і машиніст ...


- Якою людиною, на вашу думку, був Міхаель Енде?
- Які твори принесли письменнику світову славу?
- До якого жанру належить твір «Джим Ґудзик та машиніст Лукас»?

- Яке враження справила на вас країна Усландія та її мешканці?



Д/з. Закінчити речення " Жителів країни Усландія об͒єднують..."








19.05.2020 р.
ТЕМА: Моральні цінності, що утверджуються у творі

  Презентація "Міхаель Андреас Гельмут Енде. «Джим Ґудзик і машиніст ...



Д/з. Написати сенкан до твору.

21.05.2020 р.
Тема : Контрольна робота ( твір)

Написати твір на одну із тем:

1.Майбутнє - за людиною з душею( за оповіданням Рея Бредбері " Усмішка"
2. Моральні цінності , що утверджуються у творах сучасної літератури( на прикладі вивчених творів М.Енде, А.Ліндгрен та ін."

       Контрольну роботу присилати на вайбер або електронну адресу  tanya.kaplya@ukr.net




26.05.2020 р.

Тема: Позакласне читання Міхаель Енде " Момо"


Міхаель Андреас Гельмут Енде (12 листопада 1929 р. – 28 серпня 1995 р.), німецький письменник, автор понад 30 книг, більшість з яких – для дітей, народився у містечку Гарміш-Партенкірхен у сім’ї художника-сюрреаліста Едгара Енде, виріс у Мюнхені.
   У 1936 р. його батько підпадає під заборону творити як «художник дегенеративного напряму мистецтва». Матері Луїзі вдається закінчити курси з основ лікувальної гімнастики, що згодом допомагає їй утримувати сім’ю. Однак у сім’ї постійно спалахують конфлікти між батьками, і Міхаель це дуже важко переносить. Школа ще дужче гнітить хлопчика: він відчуває відразу до навчання, вчителів, які насаджують дидактичні методи виховання. Розраду знаходить у друзях: один із них, Віллі, син купця, став прототипом Бастіана у «Нескінченній історії».
  Після закінчення початкової школи з 1940 р. навчається в гуманітарній гімназії Максиміліана в Мюнхені (1996 р. вона була перейменована на «Гімназію ім. Міхаеля Енде»), де йому знову ж таки не щастить із навчанням: його залишають на другий рік. Але у 1943 р. учнів евакуювали через бомбардування і відправили до місця для переховування дітей. Там він ближче познайомився і навіть зав’язав дружбу зі своїм однокласником, відмінником Матіасом (хоча навчаючись разом у гімназії, хлопці один одного дуже недолюблювали), який захоплюється читанням Шіллера, Новаліса і Гьольдерліна; класичною музикою, мистецтвом і театром.
  Під впливом нового друга Міхаель починає писати вірші. Його перший вірш – «Молитва Апокаліпсису», у якому відображені жахи війни.У 1945 році юнак отримує припис про його призов до армії. Відтак дезертирує і долучається до організації «За свободу Баварії». Згодом знову зустрічається з другом Матіасом, співає в хорі. Коло друзів-інтелектуалів зростає. 1947-1948 закінчує школу Вальдорф у Штудгарті. У сімнадцять років здобуває стипендію на навчання в театральній школі (1948-1950). Разом з друзями відвідує бібліотеки, знайомиться з творами французьких екзистенціалістів.
  На всю подальшу письменницьку творчість Міхаеля Енде мали великий вплив картини батька-сюрреаліста, літературні читання в товаристві Матіаса, а також вчення екзистеціоналіста Жана Поля Сартра.
Газети починають публікувати вірші Міхаеля; він сам грає у театрі, сам пише п’єси. У 1951 р. йому вручають диплом актора сцени. Але невдовзі юнак залишає театральну діяльність, щоб цілковито присвятити себе літературі. Працює кінокритиком на баварському радіо.
І ось одного разу, подорожуючи по Італії на замовлення радіо, він якось ввечері натрапляє на молодече товариство, що сидить на площі королівського замку і слухає історії, які переповідає один чоловік з книжки Олександра Дюма. Ця подія, а також зустріч із однокласником, який попросив написати кілька слів до дитячої книжки з малюнками, стали визначальними для Міхаеля Енде як дитячого письменника – з-під його пера замість «кількох слів» вийшов перший роман для дітей про Джиммі-Ґудзика на 500 сторінок (опублікований у 1960 р.): «Є щось таке як перша любов. Вона завжди є якимось особливим переживанням. Маємо пізніше, можливо, важливіші, або більш доленосні любові, але перша любов таїть якесь чудо, яке більше не повториться. Ось так у мене з «Джимом-Ґудзиком». Це була моя перша книга і мій перший успіх. Я тоді писав цю історію не переслідуючи певної мети. Я нічого собі тим не обіцяв, я писав книгу просто для себе» (Zeitmagazin, November 1994).
Енде стає успішним всесвітньовідомим (завдяки численним перекладам англійською, японською, італійською та багатьма іншими мовами світу) дитячим письменником, неодноразово нагороджений найвищими преміями за різні твори, серед яких особливе місце посідають «Момо» (1972) та «Нескінченна історія» (1979).
Письменник одружувався двічі. А 28 серпня 1994 р., через важку хворобу видатний письменник, відомий на весь світ класик літератури для дітей помер у Штудгарті. Як і заповідав сам автор, на його похороні звучала музика Моцарта, Глюка, а хор Державного театру виконав заключний акт з опери «Goggolori», до якої він написав і лібретто, і музику.

Евристична бесіда.
-         Ваші враження від прочитаної вдома повісті Міхаеля Енде «Момо».
-         Хто такі Сірі пани? Який колір автор використовує при описі Сірих панів? Чому?
-         Як змінилося життя перукаря Фузі після відвідин Сірого пана?
              Перекажіть найцікавіші епізоди з теми «Момо у гостях у Майстра Гори».
-         Як Момо перемогла Сірих панів?
Робота над образом Момо.
Скласти анкету-характеристику до образу Момо за схемою.
Імя – Момо.
Місце проживання – руїни старого амфітеатру.
Зовнішність «Вона була маленька й худенька, через те ніхто нізащо не вгадав би, чи їй тільки вісім, а чи всі дванадцять років. Вона мала буйні, смолянисто-чорні кучері, до яких, видно, зроду не торкались гребінець і ножиці. Мала величезні, прегарні й так само смолянисто-чорні очі і ноги тієї ж таки барви,- бо здебільшого бігала боса».
Риси характеру – смілива, рішуча, добра, справедлива.
Друзі – Беппо-Підмітальник, Джіджі, Майстер Гора, черепашка Кассіопея, діти.
Вороги – Сірі пани.

Захоплення -  вміння слухати і чути іншу людину,боротьба із Сірими панами.


Д/з . Створити буквенні асоціативні характеристики 
Д - добро                                             М -
Р - рішучість                                      О -
У - увага                                             М -
Ж - життєрадісність                            О - 
Б - благо
А - актуальність

      З -                                                             С - 
     Л -                                                              І - 
     О -                                                               Р -
                                                               І - 

                                                                          П - 
                                                                          А -                                                 
                                                                           Н -      
                                                                           И - 




28.05.2020р.

       Тема: Узагальнення і систематизація вивченого


1. Назвіть головних героїв творів “Запах думки”, “П’ятнадцятирічний капітан” , “Різдвяна пісня в прозі…”, “Міо, мій Міо”.
2. Назвіть твори, у яких зображено:
– людство після атомної війни;
– зустріч двох колишніх гімназистів, які зробили різні чиновницькі кар’єри;
– важкий шлях золотошукача додому;
– пригоди космічного поштаря на планеті, населеній звірами, що “читають” думки.
3. Укажіть імена письменників.
– … Лондон, … Чехов, , …Ліндгрен, … Діккенс, … 
4. Установіть відповідність між творами та прізвищами їхніх авторів.
А “Пісня про Гайавату”
1 Чехов
Б “Хамелеон”
2 Гоголь
В “Ніч перед Різдвом”
3 Родарі
Г “Запах думки”
4 Лонгфелло
Д “Листівки з видами міст”
5 Короленко
Е “Сліпий музикант”
6 Шеклі



Немає коментарів:

Дописати коментар