7 клас



Дорогі учні!
за цим посиланням ви можете знайти

      ЕКСПРЕС-УРОКИ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ 5-8 КЛАСІВ    


Бажаю вам плідного навчання.


28.05.2020р.

Тема : Узагальнення і систематизація вивченого




26.05.2020 р.
Тема:  Позакласне читання А. Гавальда " 35 кіло надії"


Завантажити книгу З5 кіло надії (Анна Гавальда) у форматі epub ...


21.05.2020 р.
    Тема:  Контрольна робота ( твір)

Написати твір на тему" Роздуми про  майбутнє людини й людства у творах сучасної дитячої літератури"( на прикладі творів А.Азімова, Д.Джонс та ін.)


Контрольну роботу присилати на вайбей або  на електронну адресу  tanya.kaplya@ukr.net



19.05.2020 р.
         Тема:  Значення художнього прийому чаклунства у творі


Бесіда

1. Хто і для чого чаклує у творі?
(Майкл — вчиться майстерності та заробляє гроші, надаючи людям дріб’язкові послуги.
Аннабель Ферфакс — теж надає послуги людям, заробляє на життя.
Кальцифер — збудував Мандрівний замок, підтримує його життєздатність.
Софі — оживляє предмети, спочатку не знаючи про це, а потім — у боротьбі з Відьмою Пустирищ та міс Ангоріан.
Хаул — виконує замовлення короля, удосконалюючи армійське спорядження, захищає себе й інших від Відьми Пустирищ.
Пані Пентстеммон — у творі не чаклує; ми знаємо, що вона вчила інших чаклунів, переживає, що Хаул може стати на бік зла.
Відьма Пустирищ та її вогняний демон — намагаються заволодіти світом.
Летті й Марта — за допомогою чар міняються місцями, щоб знайти своє щастя.)
2. Чи завжди чаклунство здатне допомогти героям? (Ні: Хаул не може вилікуватись від застуди; невдало використане заклинання збільшення приносить чимало неприємностей
Софі та Майклу; Софі важко впоратись із семимильними чоботами; Летті не здатна обдурити пані Ферфакс та ін.)
3. Отже, чим є чаклунство для позитивних героїв? (У повсякденному житті для позитивних героїв це — професія, звичайний  засіб заробітку або невеличка хитрість (Летті й Марта), яка допоможе досягти своєї мети; справа, якої треба довго навчатися та до якої необхідно відповідально ставитись; важка, серйозна праця; засіб боротьби зі злом. Чаклунство не панацея від усіх негараздів.)
4. Яку роль відіграє чаклунство в боротьбі зі злом? (Негативні герої використовують своє вміння чаклувати в егоїстичних інтересах, тому позитивні теж використовують чаклунство в боротьбі з ними, але головним засобом боротьби є все ж таки їхні особисті моральні якості, їхнє бажання допомагати одне одному, здатність на самопожертву заради інших)
5. Яку роль грає прийом чаклунства у творі? (Допомагає розкрити характери героїв, виявляє їхню наполегливість, працелюбність, здатність бути людяними, використовувати свої здібності на благо людям, уміння вчитись; рухає сюжет (закляття Відьми Пустирищ щодо Софі); зацікавлює читача; переконує його, що досягти чогось у житті кожній людині вдасться не за допомогою чаклунства, а за допомогою вланого характеру, сили духу, допомоги близьких людей тощо.)




14.05.2020 р.
           Тема: Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів

Софі – найстарша дочка в родині, дівчина з золотими руками і таким же золотим волоссям. Софі по-своєму дивна – вона розмовляє з капелюшками, які шиє для продажу, і завжди нарікає на те, що вона старша, а старшим ніколи нічого не світить в житті. Софі, злегка кепкуючи з власного нещастя,  і того ж вечора вирушає світ за очі. Так вона потрапляє до Мандрівного замку Хаула.
   Софі – цілеспрямована оптимістка, яка незважаючи на свої душевні жахіття, переборола страх і невпевненість, досягла своїх бажань, збудувала свій власний світ – вимір, в якому панує добро,милосердя та кохання.
- Світ Софі складається з її мрій , бажань та жахіть. Яку ж заповітну мрію мала ця юна дівчина ?  (Повернути молодість своєму тілу, бо незважаючи на силу закляття в душі завжди залишалася сама собою.)
- Які бажання непокоїли душу та серце Софі?   (Розгадати таємниці господаря  та мешканців замку, допомогти вирішити їх проблеми.)
- Чого найбільше боялася Софі ?   (Вона боялася залишитися старою, так і не відчувши насолоди повноцінним життям.)

- Що допомогло героїні здійснити свої бажання та позбавитися своїх жахіть?  (Віра, надія, кохання, цілеспрямованість та наполегливість.)

Складання « Анкети головної героїні».

1.Імя головної героїні.   _____________________________________________
2.Вік головної героїні.   ______________________________________________
3.Місце народження героїні.  _________________________________________
4.Місце (місця) проживання героїні.  __________________________________
5.Навчання головної героїні.  _________________________________________
6.Професія головної героїні.   _________________________________________
7.Місце роботи головної героїні.   _____________________________________
8.Батьки головної героїні.  ___________________________________________
9.Друзі головної героїні.   ____________________________________________
10.Вороги головної героїні.  __________________________________________
11.Зовнішній вигляд головної героїні.  _________________________________
12.Домінуючі риси характеру головної героїні.  _________________________






Д/з. Виписати з тексту  твору 3-4 аферизми, які пов͐ язані із образом Софі



12.05.2020 р.
           Тема:  Поєднання елементів казки і детективу у творі


Елементи казки
Елементи детективу і фентезі
Назви: країна Інгарія, Верхня Норландія і Чужокрайнія
Наявність злочину й загадки, пов’язаної з ним (перетворення Софі на стару жінку, Кальцифера – на демона-вогнище, угода Хаула і Кальцифера тощо)
Замок ходить, повертається тощо. Дверна ручка, яка переміщає Замок у просторово-часових площинах
Магія розкривається шляхом логічних умовиводів і пошуків
Балакучі й незвичайні герої:


 Вогненний демон Кальцифер, зірка, Опудало, людина-пес
Таємницю розгадує найстарша і 
наймудріша з трьох сестер Софі
Чарівні предмети: семимильні чоботи, шапка-невидимка, ціпок, чарівні порошки
У Софі є Хаул, який теж б’ється над розгадками усіх таємниць і тим допомагає Софі у «слідстві»
Перешкоди на шляху до входу в Замок
Укладання угоди Софі з демоном
Трикратні зустрічі і дії Софі, Хаула
Читач включений у процес розумової дії, пов’язаної з розслідуванням
Пошуки Софі кращої долі
Будова роману близька до сюжетної схеми детективу
Фантастичні перетворення
Як у фентезі, магія є головним елементом сєжету
Дія заклинань
Співіснування паралельних світів – земний, потойбічний, космічний
Боротьба добра зі злом. Перемога Хаула над Відьмою Пустирищ
На перший план висуваються герої, їх вчинки і переживання, чарівне і казкове грає допоміжну, але далеко не другорядну роль
Щасливий фінал
Повна свобода автора

           Гра «Так-Ні».

1.Софі працювала у крамниці капелюшків. (+)

2.Хаул врятував Софі від цілого війська солдатів, які хотіли забрати її у полон. (-)

3.Кальцифер перетворив Софі на Відьму з Пустища. (-)

4.Кальцифер – демон вогню, який охороняє будинок і в минулому був зіркою.(+)

5.Опудало-ріпка – це зачарований принц Джастін. (+)

6.Софі вирушає до мадам Саліман, прикидаючись матірю Кальцифера.(+)

7.Хін – це собака, який шпигує за мешканцями замку. (+)

8.Хаул, переховуючись від військових, трансформується в демона вогню. (-)

9.Замок переносився з одного виміру в інший за допомогою Кальцифера, якому Хаул віддав своє серце. (+)

10.Софі знаходить чарівні двері, які заводять її в минуле. (+)

11.Кальцифер повертає серце Хаулові. (-)

12.Між Софі і Хаулом зароджується сильне кохання. (+)



Д/з.  намалювати ілюстрацію до твору




07.05.2020 р.
 Тема: Діана Вінн Джонс " Мандрівний замок Хаула"

Діана Вінн Джонс. "Мандрівний замок Хаула".

Діана ВіннДжонс – одна з найяскравіших і самобутніх зірок на небосхилі сучасної літератури. Її невгамовна фантазія створила дивовижний всесвіт, у якому живуть добрі чаклуни і лихі відьми, хоробрі принци і підступні демони, мудрі феї і хижі дракони.
Письменниця народилася 16 серпня 1934 року в передмісті Лондона в сім’ї вчителів. Батьки багато працювали. В сім’ї було ще дві молодші сестрички – Урсула та Ізабель (остання стала  професором і відомим літературним критиком). Під час Другої світової війни сім’я переїхала до Уельсу, де жили її бабуся та дідусь. Її дідусь був священиком, тож Діана змалку відвідувала церкву.
Діана дуже любила читати, але не мала грошей, щоб купувати книги. Це спонукало її вже в дванадцять років самотужки написати повість для молодших сестер. Ще в дитинстві Діана сказала : «Я буду письменницею!». І обіцянки своєї дотрималась…
Навчатись у школі Діана не дуже любила, але мала хорошу пам’ять. Навчалась у коледжі святої Анни при Оксфордському університеті, захоплювалася лекціями професорів Дж. Толкіна, творця славнозвісного «Володаря перснів», та К. Льюїса, автора не менш знаменитих «Хронік Нарнії».
Письменниця вийшла заміж і народила трьох синів. Для них вона і почала писати твори.У 1973 році вийшла друком перша книга письменниці. Вона також писала п’єси для Лондонського театру. У 1976 році родина переїхала до м. Бристоля. У їхній сім’ї панувала любов до англійської літератури, наукових досліджень, тому не випадково, що двоє з її синів присвятили своє життя вивченню англійської літератури.
У своєму домі Діана писала твори олівцем за філіжанкою кави, а біля її ніг обов’язково були собака чи кішка. Письменниця працювала натхненно, кожен з її персонажів був для неї живим, маючи власний характер. Сини виросли… А пригодницькі твори Діани Джонс читає тепер увесь світ. Навіть у далекій Японії про один з її найяскравіших образів – Мандрівний Замок Хаула – знає кожна дитина завдяки екранізації однойменного твору у стилі аніме. У 2005 році вийшла англійська версія мультфільму.
У 2007 році Діана Джонс отримала Всесвітню премію фентезі.

«Чарівний світ твору Діани Джонс «Мандрівний Замок Хаула».
   У романі «Мандрівний Замок Хаула» одночасно співіснують декілька паралельних світів, у яких вільно рухаються мешканці Мандрівного Замку чарівника Хаула. За допомогою дверної ручки, яка повертається в різних напрямках, позначених кольорами, можна швидко переміщатися в просторово-часових площинах.
   Основна дія роману відбувається у місті Маркет-Чіппінгу. Головна героїня   Софі Хаттер є дуже доброю та працьовитою дівчиною. Після смерті матері батько одружився вдруге. Але мачуха виявилася доброю жінкою. Фанні народила в новому шлюбі доньку Марту, яку сестри приймають як рідну сестру у своє тепле сімейне коло.  Всі  три сестри не ворогують, а дружать між собою. Після смерті батька Фанні вирішила відправити дівчаток навчатися різних ремесел: Марту віддали на навчання до чаклунки АннабельФерфакс, Летті – до кондитерської, а Софі залишилася працювати в крамниці дамських капелюшків, що утримувала її мачуха Фанні. Дівчата мусять самі заробляти собі на життя, боротися зі скрутою та самотністю. І разом з тим довкола них панує чарівна атмосфера. Господар Мандрівного Замку Хаул створив чимало легенд про себе і свій будинок. Так , у місті люди вірили, що ніби Хаул закохує в себе дівчат, заманює їх у замок , а потім «з’їдає» їхні серця. На Софі розгнівалася Відьма Пустирищ, перетворивши її на стару жінку. Не знаючи, як зняти прокляття злої чаклунки, Софі вирушає до Мандрівного Замку, маючи надію на диво.Хаул кидає всі свої сили на знищення злої чаклунки й перемагає її. А разом із Софі вони перемагають і вогняного демона. Софі ж рятує життя Хаула.
Роман має щасливий фінал. Справжня любов долає чаклунство. Усі сестри знаходять щасливе кохання

Слово вчителя.
Отже, у романі Д, Джонс добро перемагає зло, сімейна і дружня підтримка надає впевненості, а велика  внутрішня праця над собою може зробити зі звичайної  людини казкову героїню, що винагороджується за свої чесноти й досягає щастя


Д/з чит. стр.255 -261




05.05.2020 р.
 Тема: Розвиток мовлення ( усно) Складання психологічних портретів персонажів А.Азімова " Фах"

 План характеристики образу Джорджа Плейтена
I. Джордж Плейтен — головний герой науково-фантастичної повісті А. Азімова «Фах».
II. Основні риси характеру героя.
1. Розумові здібності.
2. Інтерес до нових знань.
3. Відповідальне ставлення до вибору професії, мрії юнака
4. Цілеспрямованість героя.
5. Рішучість, здатність на самостійні вчинки, сила характеру.
6. Бажання стати творцем.


 Порівняльна характеристика героїв


Джордж Плейтен
Тревіліян
Походження героїв
Батько: дипломований
трубоукладач на Землі
Батько: дипломований металург на планеті Новія
Мрії про професію
Мріє стати дипломованим
 програмістом на планеті класу А
Мріє стати дипломованим металургом на планеті
 Новія
Ставлення до батьків
Любив свого батька,вступив у бійку,
захищаючи його імя
Хотів наслідувати свого батька, щоб посісти вище місце
 суспільстві
Долі героїв
Потрапляє до інтернату для недоумків,
 не знаючи про своє
 справжнє призначення
Залишився на Землі, тому що отримав знання за
 допомогою старого апарата
( знав апарат Хенслера, а для Новії треба було знання
 апарату Бімена)
Ставлення до самостійного здобуття знань
Читає багато книжок, самостійно
 вивчає дисципліни,
 які йому знадобляться у роботі
програміста
Впевнений, що буде металургом, як батько;
 насміхається з Плейтена та його допитливістю;
 нічого не читає
Моральні якості
Сором’язливий, добрий,
має гідність, цілеспрямованість,
Самовпевнений, пихатий, байдужий,
 йде найлегшим шляхом у житті,дбаючи
 про матеріальні блага,з
датний на зраду товариша


Спільне у героях



Були однолітками, разом жили на планеті Земля, спілкувалися, брали участь у дитячих розвагах, товаришували.


Д/з Скласти сенкан до твору





30.04.2020 р.

 Тема:   Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей

Переваги та недоліки сучасної освіти та освіти майбутнього

Сучасна освіта
                          Майбутня освіта
Переваги
1.     Людина сама вибирає фах
2.   Можна здобути кілька професій
3. Є можливість вдосконалюватися
4. Можна творчо виявляти оригінальність свого мислення
1.          Швидке набуття знань
2.        10 років дітей ніхто не турбує. Вони живуть з батьками
3.                Висококваліфіковані спеціалісти однієї галузі
4.                Держава дбає про освіту
5.                Забезпечення роботою
6.                Високий рівень НТП; заселення тисячі планет
7.                Одна мова для всіх
Hедоліки
1.                Довгий час здобуття освіти
2.                Знання поступово стираються з пам`яті
1.                Не має змоги самовизначитися
2.                Не має пізнавального інтересу
3.               Боротьба за  право влаштуватися у житті
4.                Програмування людини
5.  Прагматичні інтереси, духовність – другорядна
6. Людина -  підневільна, вона повністю підкорена державі

«Фах»  - це оповідання – застереження, в якому, використовуючи фантастику, письменник розкриває протиприродність, абсурд того, що відбувається в реальному житті, і , моделюючи події твору на майбутнє, передбачає страшну катастрофу, до якої може призвести бездуховність технізованого суспільства. Письменник вірить у можливості людини з душею створити краще майбутнє.



Д/з  Скласти усну розповідь на тему: «Якою я бачу освіту майбутнього».





28.04.2020 р.

 Тема: Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі

Бліц-опитування
1. Айзек Азімов народився у Нью-Йорку. (-)
2. Він писав детективні і науково-популярні твори. (+)
3.Письменник мав почесне звання професора біохімії. (+) 
4. Азімов мав 14 почесних наукових ступенів різних університетів світу. (+) 
5. Перше ж оповідання прославило письменника. (-) 
6. За свое життя А. Азімов написав майже 500 книжок. (+) 
7. А. Азімов любив користуватися технічними досягненнями: комп'ютером, автомобілем, літаком. (-)
8. Оповідання «Фах» належить до групи творів про освоєння людьми галактики. (+) 
9.Батько Джорджа Плейтена був дипломованим металургом.(-) 
10.Джордж Плейтен успішно подолав випробування
Олімпіади. (-) 
11.Розумово обдаровані люди навчалися в «Інтернаті для недоумкв». (+) |
12.У своїх творах Азімов застерігає людство від зловживання технічним прогресом. (+)

    Центральна ситуація оповідання «Фах» - випробування людини. Тому проблема духовної реалізаци особистості у творі є основною. 
- Кожен із вас хотів би досягти успіху в житті. Чи міркували ви над вибором професії, яка б дала вам можливість проявитися уповні, отримати моралъне задоволення та гідну матеріалъну винагороду за працю? 
- Чи знаєте ви про актуалъністъ обраної професії на ринку праці? 
- Чи є у вас інформація про обов'язки, покладені професією на людину?
 - Чи знаєте ви, що для кожної професії існуютъ спеціальні вимоги до людини, її здоров'я, темпераменту, рис характеру? 
- Головний герой оповідання мріє про фах програміста. Що ви знаєте про цю професію?Чим вона важлива? 


Д/з
. Дібрати цитати до характеристики образу, який найбільш сподобався в оповіданні А.Азімова «Фах».
23.04.2020 р.

 Тема : Айзек Азімов "Фах"


А.Азімов "Фах". Роздуми про майбутнє людини і людства. Образ ...


Айзек Азімов народився 1920 року в містечку Петровичі під Смоленськом. Його сім’я виїхала до США, коли хлопчикові було три роки. Навчався в Нью-Йоркській школі. У 1929 році до рук йому потрапив один із випусків першого в світі журналу наукової фантастики, який заснував американський письменник Х. Гернсбек. Це й стало причиною захоплення подорожами у часі і просторі на все життя.
Невдовзі А. Азімов сам став писати науково-фантастичні оповідання. Перше з них «Космічна спіраль» не було, але це не засмутило письменника. Журнал  «Емейзінг сторіз» опублікував його повість «Покинуті на Весті».
Азімов наполегливо займався наукою. У 1941 році здобув знання магістра хімії, а з 1946 року почав читати лекції в Колумбійському університеті. В цей же час продовжує писати науково-фантастичні твори. В 1948 році здобув ступінь доктора наук та був запрошений до Гарвардського університету, де в 1955 році зайняв посаду професора. Мав 14 почесних наукових ступенів різних університетів світу. Як зізнавався письменник, він багато чого зміг досягти завдяки працелюбству, наполегливості та любові до свого фаху. До речі, Артур Кларк, відомий англійський фантаст, жартував щодо надзвичайної працездатності Азімова: « У нього 4 електричні машинки, і він може друкувати одразу чотири книги двома руками й двома ногами…»
Але всесвітню славу принесли йому саме науково-фантастичні твори. За своє життя А. Азімов створив їх аж понад 500! Цікаво, що автор оповідань про космічні подорожі сам боявся літати, тому численні міжнародні премії йому вручали прямо в квартирі. Він був домосідом, проте здійснив безліч уявних мандрівок у часі і просторі, вирвавшись за межі галактики, побував у таких віддалених світах, про які мільйони людей не сміють і думати. Найвідоміші його твори – цикл оповідань «Я, робот», романи «Кінець вічності», «Самі боги», « Стальні печери», «Оголене серце». У своїх творах він показує, як земляни почали заселяти інші планети, навчилися спілкуватись з неземними істотами. Застерігає людство від грандіозних космічних катастроф. Автор закликає до розвитку не лише науки і техніки, а й самої людини, щоб вона сама визначала свою долю. У своїх висловлюваннях Азімов підкреслював важливість наукової фантастики:« …я  впевнений, що наукова фантастика – це одна із ланок, яка допомагає об’єднати людство».
 Помер письменник у 1996 році у Нью-Йорку
   Словникова робота.
Фах вид трудової діяльності, заняття, що передбачає ґрунтовну підготовку і є основним засобом для існування, професія.

  Бесіда за оповіданням «Фах».
-  Яка тема твору? ( зображення моделі майбутнього суспільства, та  здобуття освіти і фаху людьми у майбутньому).
- Де відбуваються події? (Події відбуваються у майбутньому на Землі, коли цивілізація зробила великий крок вперед. За фахівцями на Землю прибувають з інших планет, тому що тільки тут їх готують).
- В якому значенні вживається слово «Фах»? (Фах – це професія. Але слово набуває і символічного значення. Автор тут розуміє також справжнє покликання людини, талант, призначення).
- Які проблеми порушує письменник у творі? (Автор зображує такі проблеми: основна мета освіти; внутрішня сутність людини, її покликання; місце людини в суспільстві; людина та досягнення науки і техніки; людина і цивілізація).


Д/з чит стр. 241-254 




21.04.2020 р.
   Тема: Контрольна робота

КОНТРОЛЬНУ РОБОТУ ВІДПРАВЛЯТИ МЕНІ НА ВАЙБЕР, АБО НА ЕЛЕКТРОННУ ПОШТУ 
                         tanya.kaplya@ukr.net

Тестові завдання

1. Невеликий розповідний твір про якусь незвичайну подію з несподіваною розв͐ язкою- це:
а) оповідання
б) притча
в) новела

2.Автором 273 новел  та роману " Королі та капуста" є:
а) О.Генрі
б) Г.Уеллс
в) Р. Акутагава

3. На кого був схожий художник Берман із новели "Останній листок":
а) пророка Мойсея
б) скульптора Мікеланджело
в) пророка Іллю

4. Він попередив людство, що прогрес може знищити життя на Землі. Хто це?
а) О.Генрі
б) Г.Уеллс
в) Р. Акутагава


5.  Установіть відповідність між персонажем твору та його вчинком:
   1)  Джім                                       а) продала своє волосся, щоб купити ланцюжок
   2)  Берман                                    б) намалював листок плюща
   3)  Джонсі                                    в) продав свого годинника, щоб купити гребінь
   4)  Делла                                      г)  захворіла на пневмонію.

6.Установіть відповідність між країною та письменником:
1) О. Генрі                              а) Англія
2) Г.Уеллс                               б) Японія
3) Р. Акутагава                       в) Китай
                                                г) Америка
7. Укажіть засновника детективного жанру:
а) А. Крісті;
б)  Е. По;
в) А. К. Дойл.

8.Хто з героїв використовував дедуктивний метод у своїй роботі:
а) Ватсон
б) Шерлок Холмс
в) лікар Ройлотт

9. Назвіть, хто з названих письменників не працював у жанрі детективу:
а)   А. Крісті;
б)   Ж Сіменон
в)   А.К.Дойл
г)    Е. По;
г)   О. Генрі.

10. Прозовий твір з ускладненим сюжетом, побудований на розкритті загадкового злочину або на з’ясуванні таємничих обставин – це :
а)  пригода;
б)  фантастика ;
в) детектив.

11. Установіть відповідність між персонажем твору та його вчинком:
   1)  Легран                                     а) описав пригоди свого друга
   2)  Джупітер                                 б) розгадав таємницю пергаменту
   3)  Ватсон                                     в) не дозволив пограбувати банк
   4)  Шерлок Холмс                       г)  не знав, де право та ліво.

 12. Установіть послідовність подій:
А) Смерть лікаря.
Б) Жахлива ніч.
В) Розмова Хелін Стоунер із Шерлоком Холмсом.
Г) Ш. Холмс і доктор Ватсон у будинку лікаря. 


ІІ Дайте відповіді на запитання. 
1. Поясніть сенс назви новели " Дари волхвів" О. Генрі

2.Порівняйте світ дітей та дорослих у новелі Г.Уеллса " Чарівна крамниця"

16.04.2020 р.
   Тема: Рюноске Акутагава "Павутинка"


    Блог вчителя: Рюноске Акутагава "Павутинка"  (1 березня 1892 – 24 липня 1927 
японський письменник періодів Мейдзі і Тайсьо 
            

                                     川龍之介

Словникова робота
 Притча — це невелика повчальна історія, що в символічній формі передає глибоку мудрість.
Новела — коротке оповідання про незвичайну подію з несподіваним фіналом.
Підтекст — прихований, внутрішній зміст ви­словлювання.
1.     Словничок до твору 
Будда — священна істота, якій поклонялися в Індії, Китаї, Японії.
Шпиляста гора — гора в пеклі.
Річка Сандзунокава — річка, яку грішники пе­реходили після смерті, перш ніж потрапити до пекла.
Біоскоп — коробка, в один кінець вузької ча­стини якої вставляли картинки, що оберталися на стрижні; на другому кінці коробки було віконце, у яке дивились на рухомі картинки (ми це назива­ємо калейдоскопом).
Одна рі — міра довжини, дорівнює 3,9 км. 

Д/з чит. стр. 233-238



14.04.2020 р.
   Тема: Оповідач твору( батько). Роль елементів фантастики.


    Герберт Уеллс уважав, що фантастика – це засіб прогнозування життя людей у майбутньому. Проте з розвитком науки, на думку письменника, не повинна руйнуватися мораль людини, інакше досягнення розуму можуть стати згубними для світу.


Дослідження динаміки образу героя
Простежте ланцюжок:
1. Джип: звичайний хлопчик — «хороший хлопчик» — хлопчик, достойний чарівних подарунків.
2. Батько: зміг зайти до крамниці — недовіра до чар — страх за сина — втрата спроможності бачити дива.
3. Продавець: намагається переконати у справжності чар — приділяє увагу Джипу — розвіює чари для батька і залишає для сина.
4. Едуард: хоче увійти до крамниці — не допущений через погану поведінку.
  1. У яких епізодах це проявляється? Про що свідчить?
  2.  Як сприймає події батько? Що його хвилює найбільше? Чи змінюється його стан протягом оповідання? Якщо так, то як саме?

Складіть усну розповідь: «Якби я був чарівником…»



Д/з  Підготувати цікаві факти про символи та традиції японської культури, про Японію.



2.04.2020 р.
   Тема: Герберт Уеллс"Чарівна крамниця"


       Літературне досьє Герберта Уеллс:
* країна, яку представляє – Англія;
* літературні титули – класик наукової фантастики, письменник-гуманіст (під час Першої світової війни проголосив гасло: «Війна проти війни»);
* література, яку представляє – науково-фантастична (футуристична, антиутопія), фентезі, соціально-побутова проза;
* «літературний батько» – Жуль Верн;
* літературні жанри – оповідання, новела, роман;
* найвідоміші твори – «Машина часу», «Острів доктора Моро», «Війна світів», «Людина-невидимка»;
*основна проблема творчості – людина та її цінності в технократичному суспільстві.
       Словникова робота.
Прейскурант –  перелік цін на товари і послуги.
Ґатунок  – якість.
Галерея – довге приміщення з суцільним рядом великих вікон на одній з подовжніх стін.
Пап'є-маше – матеріал для муляжів, котрий отри­мують із суміші волокнистих матеріалів з клеєм, крох­малем, гіпсом.
Салон – приміщення для виставок, а також мага­зин художніх виробів.
Патент – документ на право займатися торгівлею або промислом.
Інкубатор – апарат для виведення з яєць молодняка сільськогосподарської птиці.
Міраж – дещо уявне.
Пілястр – вертикальний  виступ на поверхні стіни у вигляді частини вбудованого в неї чотиригранного стовпа.
Кеб – однокінний екіпаж в Англії.
       Виразне читання уривку з тексту.
   "Крамниця була неве­личка, тісна і досить темна. Коли ми причинили за со­бою двері, дзвоник на них жалібно теленькнув. Хвили­ну чи дві в крамниці, крім нас, нікого не було, і ми мали час роззирнутися. Ось тигр із пап'є-маше на скляній вітрині, що стоїть на невисокому прилавку, — поваж­ний добродушний тигр, який розмірено киває голо­вою, ось найрізноманітніші кришталеві кульки, порце­лянова рука з колодою чарівних карт, цілий набір різних завбільшки чарівних акваріумів; ось нескромний чарівний капелюх безсоромно виставив напоказ свої пружини. На підлозі стояло кілька чарівних дзеркал».

 Бесіда за прочитаним.

     Чим вас здивував продавець?
     Це дійсно незвичайна крамниця, але чарівників тут кілька. Назвіть їх
     А хто допоміг батькові Джіпа побачити чарівні речі?

                                     «Композиція новели «Чарівна крамниця».

Експозиція
Крамниця — міраж
Зав'язка
Джип підвів батька до вітрини
Розвиток дії
Огляд чарівних речей. Фокуси продав­ця. Марні спроби розбещеного хлопчи­ка. Товари для Джипа. Огляд виставки.
Кульмінація
Зникнення хлопчика
Розв'язка
Диво для Джипа продовжується вдома, батькові ж воно недоступне



Д/з чит. стр. 221-231

31.03.2020 р.

         Тема : Образи дівчат , їх динаміка. Особливості художньої мови новели, розповідач





  Вперше ми чуємо про Бермана, коли Сью, яка допомагає хворій подрузі, вирішує покликати старого, щоби нібито змалювати з нього образ відлюдька. Як блискавка у темряві робить видимими певні речі, так і письменник висвітлив найважливішу рису Бермана – людяність, здатність думати про іншого. Непоказна, звичайна людина, у якої більше «мінусів», аніж «плюсів», здатна на високий моральний вчинок. Дивак, неспроможний намалювати художній шедевр, здатний на шедевр людяності. О.Генрі не випадково порівнює Бермана з Мойсеєм. Як пророк блукав зі своїм народом 40  років пустелею, так і Берман мріяв створити шедевр – намалювати безсмертну картину. Ризикуючи життям Берман і Мойсей виконали свою місію. Біблійний пророк   привів свій народ у землю обітовану і передав людям 10 заповідей Божих, які  допоможуть людині врятуватися від гріха, а художник намалював свій    шедевр – останній листок плюща на стіні сусіднього будинку. Тим самим врятував Джонсі від смерті. Цьому малюнкові судилося стати першим і останнім шедевром Бермана, в який він вклав своє велике серце, що билося в грудях художника – невдахи Берман намалював не просто  листок, це був його шедевр, про який він мріяв усе життя», – читаємо у фіналі новели.
  Добро, яке зробив Берман, це врятоване життя молодої дівчини, в першу чергу, і здійснення його заповітної мрії. Він виконав своє призначення  на землі – творити добро і прекрасне – і життя він прожив недаремно. Цей старий невдаха постає взірцем тієї дієвої любові, яка без жодного слова кидається на допомогу іншим. Образ Бермана набуває справжньої духовної величі. 
   Негативні риси Бермана: 
Типовий невдаха, 
пияка,бридкий ,
старий буркотун, 
приречений ніколи не створити свій шедевр,
неохайний, від нього тхне яліцівкою,
потворна зовнішність, «пес-охоронець», усе життя витратив на чекання Музи. 
  Позитивні риси Бермана
Милосердя, 
доброта,
чуйність, 
співпереживання і щиросердність,
уміння розділити чужий біль,
вчасно підтримати у важку хвилину, 
розрадити в горі й біді, гуманний, 
готовий до самопожертви, 
небайдужість, співчутливий – найкращі риси людей. 
  Саме таким і був художник – невдаха “Останній листок” характеристика Джонсі Джонсі гарно малювала, була досить розумною і працьовитою, але хіба ці якості могли їй допомогти на шляху до повноцінного одужання? Ні, ніяк не могли. Щоб розлучитися з хворобою і одужати, людина повинна володіти силою волі, а ось у Джонсі її, на жаль, практично не було. Вона зневірилася в тому, що зможе одужати, хоч це і залежало цілком виключно від неї самої та від її відношення до свого захворювання. Навіть доктор, який відвідав Джонсі, сказав, що від її настрою залежатиме, виживе вона чи ні. Але дівчина не могли в це вірити, навпаки вона почала думати, що смерть прийде до неї тоді, коли з дерева, яке стоїть за її вікном, опаде останній листок. Але час йшов, дерево повністю опало, а один-єдиний листок все продовжував висіти. Нарешті це додало впевненості дівчині, вона стала іншою – вона стала вірити в те, що виживає. Саме тоді Джонсі і одужала, стаючи все міцніше день від дня. На прикладі Джонсі можна зрозуміти натуру творчої людини, яка потребує підтримки і іноді навіть жертовного душевного лікування. На жаль, ціною порятунку життя Джонсі для Бермана стало його власне життя. 
   Образ Джонсі
бліда 
непорушна, 
мов статуя
мініатюрна
«недокрів’я» 
вполювала Пневмонія,
не бажає боротись із хворобою, 
готова була вмерти

  Сью – подруга Джонсі, разом вони знімають кватриру. Сью також художниця, разом з подругою вона ділить свої незгоди та радощі. Їх дружба більша, ніж просте товаришування, бо кожна здатна на самопожертву заради іншої. Життя не занадто добре до дівчат, вони змушені брати замовлення на малюнки заради грошей, які потрібно сплачувати за помешкання, їжу та інші людські потреби. Проте їх мізерних заробітків ледве вистачає на те, щоб сплачувати рахунки. Тому тяжка хвороба Джонсі є для дівчат нелегким випробуванням, адже грошей на ліки немає, і немає можливості їх заробити. Джонсі вимушена залишитися без медичної допомоги, віч-на-віч із хворобою, користуючись лише дружньою підтримкою своєї подруги Сью та старого художника Бермана. 
Образ Сью 
 надійна, 
терпляча, 
відповідальна.

Написати сенкан" Дружба"

Д/з Знайти цікаві факти з життя і творчості Герберт Уеллса 






26.03.2020 р.

   Тема: Новела "Останній листок" - гімн людині , котра здатна на самопожертву заради ближнього

Словникова робота

Гімн-урочиста пісня, якавихваляє та прославляє кого-небудь, або що-небудь.

Шедевр- зразковий твір, що є найвищим досягненням мистецтва, майстерності.

Сатир- божество в античній міфології.

Художня деталь- виразна подробиця, яка допомагає уявити зображені автором картину, предмет чи характер.


Бліц-інтерв’‎ю:
- Розкажіть про своє враження від знайомства з текстом новели.
- Чим зацікавив вас текст? Про що він?
- Які думки виникли по закінченні читання?
- Які грані тексту виявилися найбільш парадоксальними?
- Які загадки й таємниці тексту ви помітили?
- Чи все виявилося зрозумілим? Можливо, є слова, які потребують роз’‎яснення?
- Які епізоди/уривки привернули вашу увагу найбільше? Чим саме? Визначте головне.
- Чи вплинуло знайомство з біографією письменника на ваше ставлення до прочитаного твору та його героїв?
- Назвіть головних героїв твору.
- Чому героями новели стали люди мистецтва?

Д/з Підготуватися до порівняльного аналізу образів героїнь( звідки приїхали, чим захоплювалися, як ставилися одна до одної, життєві пріоритети, риси характеру)


24.03.2020 р.


Тема: Біблійні мотиви у творі, художні деталі

    Літературний диктант

1.  Коли відбуваються події, описані в новелі «Дари волхвів»?
2. Скільки грошей було у Делли? 
3. Як вона їх назбирала?
4. Яка особливість вказувала на це? 
5. Якими речами пишалася родина Джеймс Діллінгем Янг? 
6. На який вчинок зважилася Делла заради чоловіка?
7.  Який подарунок приготувала Делла Джимові? 
8.  Що приготував Джим для Делли на Різдво?
9.  Де Джим взяв гроші для подарунка? 
10. Хто такі волхви? 
11. Чому автор назвав волхвами Джима і Деллу? 

   Бесіда 
·        Охарактеризуйте образ розповідача. Яка його роль у розкритті сюжету?
·        Які дари принесли волхви Ісусові? Що вони символізували?
·        Як автор пов’язує Біблійний сюжет із змістом новели?

   У новелі «Дари волхвів» автор порушує питання моральних цінностей в житті людей. Біблійний сюжет, який ліг в основу новели, допомагає усвідомити роль та призначення людини на землі. Сьогодні ми спробуємо з’ясувати, носіями яких моральних цінностей є герої новели «Дари волхвів».

  • Охарактеризуйте головних героїв новели ( Деллу, Джима). Під час роботи звертайтеся до змісту новели 
  • Знайдіть у тексті частину, де автор звертається до читачів без допомоги розповідача, зачитайте.
  • Як ви думаєте, з якою метою автор робить такий відступ? Яке значення має це роз’яснення для розкриття ідеї новели. Зробіть висновок, які моральні якості людини возвеличує автор новели?
Д/з Прочитати новелу О. Генрі «Останній листок». Пояснити символічний смисл назви новели



19.03.2020 р.

  Тема: Новела як літературний жанр. її характерні ознаки.                О. Генрі " Дари волхвів"
















Нове́ла (італ. novella, від лат. novellus — новітній) — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.
Види новел: психологічна, філософська, фантастична, гумористична, сатирична.
Ознаки новели:
·        Невеликий обсяг;
·        Невелика кількість персонажів;
·        Як правило, одна сюжетна лінія;
·        Відрізняється гостротою і напруженістю сюжету;
·        Несподіваний фінал;
·        Наявність яскравих і влучних художніх засобів.
    Вільям Сідні Портер народився 11 вересня 1862 в Грінсборо штату Північна Кароліна. Портер закінчив середню школу у 1876 році і вступив до вищої школи Ліндсей Стріт. Його тітка стала йому опікуном у 15 років. У 1879 році він починає працювати бухгалтером у аптеці свого дядька, а у 1881 він стає фармацевтом, працює в аптеці. Після цього став касиром і бухгалтером в одному з банків Остіна. Був звинувачений в крадіжці — і півроку ховався від правосуддя в Гондурасі, потім в Південній Америці. Повернувшись в США, був засуджений і посаджений у в’язницю, де провів три роки (1898–1901). Перебуваючи в ув’язненні Портер написав кілька літературних творів. Тоді ж узяв псевдонім – О. Генрі (іноді підписувався як Олів’є Генрі) . Вирощую відрами у себе вдома, а потім беру і продаю! Перша розповідь письменника була опублікована в 1899 році ( «Різдвяний подарунок Діка – Свистуна»). Перший роман «Королі і капуста» був надрукований  в 1904. Відомі твори О. Генрі: «Чотири мільйони» (1906), «Серце Заходу» (1907), «Шляхетний шахрай» (1908), «Шляхи долі» (1909), «Точні справи» (1910) та інші. Майже все життя О. Генрі присвятив написанню коротких оповідань з несподіваними поворотами сюжету. Лише наприкінці життя О. Генрі зайнявся романами. Наприкінці життя Портер страждав цирозом печінки і діабетом. Портер помер 5 червня 1910 в Нью-Йорку у віці 47 років. Через кілька років після смерті письменника була заснована премія О. Генрі .



Д/з читати біографію О.Генрі, а також новелу "Дари волхвів"


17.03.2020

  

    Тема : Сутність  " дедуктивного методу" Шерлока хомса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей.

Дедукція ( із. лат. відводжу. виводжу)- метод дослідження, який полягає в переході від загального до окремого, низка міркувань від наслідків до причини.


Д /з Написати листа учням 6 класу про повість Шерлока Холмса. Зацікавити шестикласників цим твором.
















1 коментар: